13 oktober 2014

REKO-ring

Här upp Oravais/Vöråbor! Är du intresserad av närproducerad mat, som levereras till dig personligen av producenten, utan mellanhänder? I så fall kanske REKO-ring konceptet är nåt för dig? Jag blev tipsad igår om Facebook-gruppen "REKO Oravais-Vörå", ansökte om medlemskap och har nu blivit accepterad. Har lagt in en beställning på 2 kg ekologiska morötter och en bricka med ägg, samt mejlat om en köttbeställning. Allt kommer från trakten och delas ut av producenterna själva. Första träffen är vid Centrumskolan i Oravais/Rökiö skola i Vörå onsdag 29.10. klockan 18-18:30/19-19:30. Nu under vinterhalvåret är det väl främst morötter, ägg och kött som bjuds ut, men kan tänka mig att under våren och sommaren får man beställa alla möjliga grönsaker, frukter, bär etc.

Är kanske annars inte så brydd eller intresserad av ekologiska produkter, men det som fick mig att vakna till liv var att man betalar direkt åt producenten, och faktiskt vet att man får rena råvaror. När man handlar ur butiken vet man ju aldrig var produkten har varit på vift innan den kom till butiken, och dessutom betalar man ett högre pris som går till handelsmännen/butikskedjorna. Så låter dethär ens liiiite intressant tycker jag ni ska ansöka om medlemskap! Att ta sig en titt eller prova på är ju aldrig fel.

Bilderna lånade från Facebook-gruppen REKO Oravais-Vörå.

1 kommentar:

  1. Det är en väldigt fin ide' bara konceptet kommer ur barnskorna ;) Syftar nu på " vår" egen reko-ring...
    Deltog i det andra mötet här på Ön ( Kimitoön ) och kunde konstatera att det säkert blir bra med tiden...
    Och...då jag googlade " reko" så hittade jag din blogg ...som jag nu ska läsa ...med spänning :).

    SvaraRadera