16 oktober 2014

Om glasögon

En tid nu har jag funderat på om jag borde gå på synkontroll. Bland annat mamma och moster har glasögon, och såntdär går väl i arv? Hela mitt liv har jag ansett mig ha ganska bra syn. Sett både små och stora bokstäver, både på långt och kort håll. Inga problem med läsning. Men nu har jag nästan börjat tänka om. I våras hade min lågstadiekompis Anna skaffat sig nya glasögon när vi var hemma hos Tossa på tjejkväll. Som sig bör när nån har nya glasögon ska det ju förstås provas. Alltså känslan när alla andra hade sagt "oj va soddot!" och jag själv upplevde det som "oj va klart!" var minst sagt skrämmande. Sen dess har jag försökt vara uppmärksam på typiska jag-behöver-uppenbart-glasögon-symptom såsom huvudvärk och svårigheter att tyda text. Ja, en del huvudvärk har jag väl haft, men det kan bero på än det ena, än det andra. Lite suddigt kan det bli för mig ibland, men inte i text. Måste erkänna att jag är lite smått bekymrad ännu över hur klart jag såg med Annas glasögon. Så nu undrar jag, vart går man enklast och billigast och testar sin syn här i nejden?

Har ju alltid sagt att jag gärna skulle ha glasögon, för att det är så snyggt. Nu är jag tveksam om det skulle vara så värst trevligt över huvudtaget...

6 kommentarer:

  1. Specsavers (mittemot H&M i Rewell center) e ja trogen kund till! He e ejn åv temdi billigari ställin å bra service ha ja fått tär. Tkr he e bra fö tem har nu som då olika erbjudand, t.ex. tå ja köpt min glasögor så fick ja två ti prisi åv ejt par.

    SvaraRadera
  2. Saris Optik i Vörå e riktit bra! :) Ja köper allti mina linser å linsvätsko tärifrån. He e både smidigare å billigari än i Vasa. Finns nåo riktit mytchi bågar tär å! Enda minus e att di int har optiker tär varenda da, så man kan int far vilken da som helst om man vill koll synen. Men man måst jo entå beställ tid på förhand, så he e nå int na som stör att e int finns optiker tär varenda da tå.

    Sist ja skaffa nya glasögon så va e från Wasaborg Syncenter i Vasa, för tid får man remiss ti synkoll från Studenthälsan. Åså får man studierabatt. ;) E finns jättemytchi snygga bågar tär, så he rekommenderar ja om man har vägan ti Vasa.

    SvaraRadera
  3. tack för tipsen! sku kanski bod koll åpp ifall vi får ga via arbeitshälsovården på synkontroll? annås kanski ja kan far ti Vöro å koll synen å sedan sök na snygga brills (ifall e behövs!?) i Vasa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. He låter som en bra plan! :D Man tycker jo nåo att ni sko måst få ga via arbeithälsovården, men man veit aldri. Annos så löns e nåo absolut att far ti Vörå. Nära å bra. :)

      Radera
  4. Do kan nou ta kontakt me företagshälsovården me synen. E ju bara en första check som görs på hvc, visar e på na nedsatt syn så ska do entå ta kontakt me nan optiker. Så första kontrollen star kommunen för, sedan betalar du själv! Lyxka till, ja tror du sku va skitsnygg me brillor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. oj tack för han infon! :) ska ta å ring ti företagshälsovården nan dag så har ja ju iaf en början.. å jo, ja tror ja sko pass bra me brills! sir ju smartari ut tå ;)

      Radera