2 oktober 2014

Bilhelvetet


Någon kanske funderar vad som har hänt med min bil. Ja hörni, det är en lång historia. Bilägare blev jag ju i april. Ungefär tre veckor senare fick pappa serva första gången. Två månader senare gav bilen upp totalt. Och sen dess har min "kära" Razze varit hemma i Jutas på rehab. Min pappa är som tur duktig på att skruva (utbildad och allt) så istället för att skicka iväg bilen på dyr service fixar  han det som behöver fixas, i mån av kunskap, tid och ork.

Allt började med att bilen tog lite mer olja än vad som anses normalt (eller nä, egentligen började problemen med elfel, fast det hör inte hit). Fyllde på och tänkte att kanske det bara var en tillfällighet. Under 1000 km och vi fick fylla på igen. Nästa som hände var att tändningslampan lös hela tiden, vilket innebär problem med motorn. Vi antog bara att det hade med elfelen att göra (okej det hörde kanske lite hit ändå) och jag körde vidare. Dethär var ungefär i slutet av juni/början på juli, men jag körde vidare. I slutet av juli åkte jag till Nykaabi för att rida, och fick återvända hem utan bil.

Pappa har i över två månaders tid skruvat, donat, kollat, fixat och funderat. Först var det vattenpumpen som blev utbytt. Sen nån termostat. Så visade det sig ganska fort att det var fläkten som inte gick. Fläkten fixades i sakta mak men problemen var fortfarande inte ur världen. Som näst visade det sig att topplockspackningen var kaputt. Byttes, hjälpte inte. Nu var pappas kapacitet inte tillräcklig längre och topplocket fördes till verkstad för planing. I dethär skedet borde allt ha ordnat sig. Men tror ni det gjorde det? Nä, samma problem kom tillbaka. Och än lyser den jävla tändningslampan och fläkten går inte.

Tydligen (och nu förklarar jag som jag förstått det, är ju ingen bilexpert direkt) har det hela börjat med att fläkten slutat gå. Bilen har gått varm, och eftersom det inte finns nån värmemätare inne i bilen har ingen lagt märke till dethär. Allt har börjat koka, därav oljeförlusten. Kylarvätskan har troligen inte kylt nåt alls, vilket har lett till att topplockspackningen gett upp. När ingen ännu i detta skede ingripit har hela locket på något konstigt vänster spruckit och blivit snett, vilket inte gick att korrigera vid planingen. Hela motorn har alltså blivit kaputt för att det inte finns nån helvetes värmemätare. HUR JÄVLA KORKAT?!?

Så bilen jag betalade 3200€ för och trodde jag kunde köra bekymmersfritt med i flera år framöver kommer nu att ha kostat mig ungefär 5000€. Nya delar, ny motor. Och sen ska ni ännu hålla i bakhuvudet att bilen inte är felfri när det kommer till utseendet heller... Kul att satsa halva bilens pris i motor när den är bucklig och ful från förr. Verkligen kul. Får mig att älska livet supermycket just nu. Pappas kommentar är att den BORDE funka om vi byter motor. Men vem har sagt att problemen slutar där? Kan ju hända att nya motorn har nåt litet fel som skapar en liknande dominoeffekt. Och jag måste köra bilen tills den har gått sina x-antal kilometer för att jag ens ska få ut lite av de pengarna jag satt ut.

Jaa-a. Varför tog jag bara inte ett lån och köpte en 20 000 euros bil istället?

9 kommentarer:

  1. Hm, vad skall man säga. Korkat köp kanske. Nån som förstår sig på bilar borde ha upplyst dig om att en bil som kostar 3200 är bortkastade pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. varför skulle en bil värt 3200 euro, årsmodell 2004 och körd 200 000 vara ett korkat köp och bortkastade pengar?? min pappa var med och han är utbildad bilmekaniker, har jobbat med lastbilar hela sitt liv, han tyckte inte det var nåt korkat köp utan en bra bil för pengarna.

      Radera
    2. Ööh? Rätt så korkad anonym kommentar skulle jag säga.

      Radera
  2. Går int e på na försäkring då? Låter som en så hög summo att försäkringsbolage lika bra sko konn lös in bilen? Hoppas allt löser sig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi köpt ju bilen privat så tyvärr tror ja int de gills :/ fundera nog själv ett tag på att sälj ti skroten men pappa tyckt he ändå e såpass bra bil att den e värd att fixas. Tack! Hoppas e blir bra..

      Radera
  3. Försäkringsbolag betalar ju inte ens reparationer för att bilen pajar då skall det nog bero på annat.

    SvaraRadera
  4. Täfö gillar ja int att köp na stör dyrari saker privat. Ja vill ha hande garantin att ja kan ring å klaga ifall e slutar att funk efter några vikor elle om man hittar na feil efter att man har köpt i som man int såg å di int sa na om tå man köpt en bil typ. Feek köpt jo sin bil privat men ha kosta jo bara 1000? € om ja minns rätt å ha har faktiskt funka bra. Men just na bil som e liti dyrari köper ja no hellder från en affär så ja kan ring å klaga om e int funkar som e ska vilket ja no har utnyttjat duktit me vissa bila. Men he e jo lätt att tänk så i efterhand. Spelar no int na roll om man har kolla igenom biln ho bra som helst furi man köper a elle int. Mitt i allt dyker upp na oväntat entå som man int veit ifall e sko a händ fast man int sko a köpt a elle om di såld a just åv ha anledningen att di visst e sko händ snart. Hoppas e löser se me biln!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja hadd int ens tänkt på att he sku kuna vara na problem med att köp bil privat.. had ju pap med å han skåda ju å fundera, å tyckt att he nog verka som en bra bil för hede prisi. men problemen börja jo vis se ganska fort.. demde elfeilen lär vara na perus på hande Opel-modellin, men rästin va jo nog eindeira otur, eller så had tidigari ägarn också håxa e å drog se ur innan e vart förseint. för som pap har föklara e så vare jo i princip ein sak som leidd ti en annan åså vart e en dominoeffekt tills "bägarn rann över" å int na funka namejr.. hoppas verkligen att ja får an fixa å kan kör med an fleir år utan problem! annås var ja nog jätteleid å besviken å arg.

      Radera