12 oktober 2014

Drömmen om ett nytt vardagsrumsbord

Som jag redan berättat så drömmer jag om en ny soffa till vardagsrummet. Lika mycket, eller kanske till och med mer, drömmer jag om ett nytt vardagsrumsbord också. Det vi har nu köpte jag förra våren begagnat av Madde för 15€. Ja, det fyller alla funktioner vi är ute efter: Det är vitt, stort och har två plan. Egentligen är det väl bara att det börjar vara rangligt och har en hel del skavanker som stör mig. För sådär rent praktiskt är det bästa bordet jag kan tänka mig! Nå, nu har jag då börjat fundera på alternativ. Från första stund har jag ju varit sugen på ett bord gjort av en gammal kabelrulle. Men enligt mina/våra kriterier borde det vara en rejält stor rulle, som sen kunde kapas så att den blev max 50 cm hög. Och sen blir det ju inte två plan, alltså inget rum för korgar som gömmer glasunderlägg och Playstationkontroller... Ja, sen finns det ju förstås dedär sjukt snygga borden gjorda av gamla plankor, med ben av metall. Och nya versioner, alltså plankbord med snygga korsben. Låt mig visa lite hur jag tänker:

 Hittat på Pinterest. Ååh om jag ändå hade en gammal ladudörr att använda!
 Detta kunde jag mycket väl tänka mig, fast plankorna fick gärna gå lite mer mot grått. Detta är i princip identiskt med det bord Janica och Johan har hemma hos sig! Gamla metalldelar borde finnas på sambons gård...
 Såhär snyggt bord har Madeleine i sitt vardagsrum! Hade ju varit perfekt om det hade två plan.
 En svensk bloggare vid namn Hanna har dethär underbara kabelrulle-bordet i sitt vardagsrum. Storleken är ungefär vad jag söker!
Två kabelrullar i olika storlekar bredvid varann kunde också funka..
Så himla snyggt! Men tror nog att vitt passar allra bäst i vårt vardagsrum i alla fall. Men snyggt med det naturliga ruffiga..
Dethär är vad vi har just nu!

4 kommentarer:

  1. Ett tips på att göra om det ni har nu :) har själv ett likadant bord liggandes och funderar på att ta och göra en liten makeover då även mitt fått sina små skavanker men gillar det annars :)
    http://fames.se/saand/gjort-om-mitt-ikea-lackbord/

    SvaraRadera
    Svar
    1. nämen tusen tack för tipset!!! nu vet jag precis hur jag ska göra, kan ju int kosta många euro heller :)

      Radera
  2. Men du kan ju fråg Åcke om han kan laga et sånde bord som Madeleine har, fast me 2 plan. Teiras matbord siir ju ut såde, så int kan e vel vara så svårt (?) att laga et likadant i mindre version och med en till skivo :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. jaa ja fundera på e en turo om ja sko måst antast han me na bordbygge.. men måst si naliti, fick jo ett bra tips jär i kommentaren ovan, om ja bara hittar na brälappar å na snyggt bets :)

      Radera