19 juni 2014

Smuliga apelsinrutor

Såg att nån hade gillat dethär receptet på Hembakat's Facebook-sida, och tyckte det lät riktigt smarrigt. Såhär sista dagen innan midsommar till ära bjöd jag alltså på nybakad kaka på jobbet. Uppskattades av alla! Tog med några bitar hem till föräldrarna också, och satte resten i frysen (för annars skulle jag ha ätit upp alla vid dethär laget!). Så fruktansvärt enkelt att göra, och nåt av det godaste i "rut"väg jag nånsin ätit. Ni MÅSTE prova!!! Receptet är på enkelsats, jag gjorde dubbelsats i långpanna.

Smuldeg:
- 250 g smör
- 2 tsk bakpulver
- 2 dl socker
- 2 msk vaniljsocker
- 5 dl vetemjöl

> Nyp ihop ingredienserna till degen. OBS! Får inte bli en degig klimp, utan ska vara smuligt!
> Fördela hälften av degen i en form (ca 20x25) med bakplåtspapper

Fyllning:
- 2 ägg
 - 2 dl creme fraiche
- 1 dl socker
- 1 msk vaniljsocker
- rivet skal av ½ apelsin

> Blanda ihop alla ingredienserna till fyllningen
> Häll över smuldegen
> Strö över andra halvan av degen (min andra sats blev lite för degig)
> Grädda i 200 grader, 30-40 minuter. Får gärna vara lite kladdig nertill!
Sen tog jag bort kanterna, skar 4x6 bitar och pudrade över lite florsocker. Fantastiskt gott! Försöker intala mig själv att det INTE finns några i frysen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar