10 juni 2014

Kycklingsoppa med kokosmjölk

Idag blev det "man tager vad man haver och sen handlar man lite nytt som passar till"-dag i köket. Hittade ett paket kycklingstrimlor i frysen och tyckte det skulle vara gott med soppa för omväxlings skull. Skulle ha hem kokosmjölk till en efterrätt jag tänker prova nån dag, men behövde inte hela burken, så då fick det åka i soppan också. Hittade Maggi's kryddpåsar som de slumpade bort för 20 cent på Livsmedel, så det tog jag också av.Sen tyckte jag inte det lockade så hårt med potatis, så jag skalade bara några, och fyllde sen upp med dietnudlarna från Fitnesstukku. Men shh, berätta inget åt sambon! Jag sa det var glasnudlar...


Till ca 6 portioner behöver du:
- 500 g kycklingstrimlor (naturella)
- 3 potatisar modell mindre
- 3 morötter modell större
- 1 gul lök
- hönsbuljong
- 1 paket nudlar, t.ex. Star Nutrition Diet Noodles
- 1 påse Maggi Thai-Nudelmix
- citronsaftkoncentrat
- sweet chilisås
- ½ burk kokosmjölk (ca 1 dl)
- salt, pepparmix

> Krydda kycklingen med valfri krydda, stek i lite smör
> Skala och bita potatisen och moroten, hacka löken
> Koka grönsakerna i 1 liter vatten med en hönsbuljongtärning, ca 20 minuter
> Häll i kryddmixen, tillsätt salt och pepparmix, stänk i lite citronsaft och en ordentlig klick sweet chilisås
> Rör ner kycklingbitarna och kokosmjölken samt nudlarna
> Låt stå och dra sig en stund innan servering

Göttens!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar