3 juni 2014

Måndagen som inte alls kändes som en måndag

Hela dagen har jag varit förvirrad, inte kunnat förstå att det är måndag. Ännumer förvirrad blev jag när jag kom till jobbet 7:45, sommardagis hade börjat och vi hade inte ens 20 pinnar på plats idag. Men desto fler tanter var vi, så vi fick sätta igång med städning. Har skrubbat skåp och flyttat "skrot" hela dagen lång, och bra gick väl det också! Trampade hemåt klockan två i det härliga solskenet. Returnerade några böcker till bibban och satte sen igång upptäcktsfärden i vårt "måålanskåp".

Balkonglådan jag hittade i förrådet skulle få sig en runda sandpapper och färg. Problem 1: Kalle hade tagit allt sandpapper till verkstan. Nå, det finns säkert i uthuset, där hittas ju allt, tänkte jag (svar: nej). Problem 2: Båda färgburkarna innehållande vit färg hade torkat, penslarna likaså. Även detta problem kunde lösas, vi hade ju ändå en sprillans ny pensel som jag tänkt ge åt Tom och Åsa (för att jag i höstas när det krisade med penslar till fönstermålningen fick en av dem) och en burk med Otex tartuntapohjamaali, som vi använt att grunda fönstren med. Sagt och gjort, hoppade i målarkläderna och traskade nerför trappan. Borstade av blomlådan med en söndrig sopborste, torkade med våt trasa, och så bara på med grundmålet. Och jestas i väädin så bra det blev! Torkade på två minuter och såg precis sådär chabby chic ut som jag hade tänkt mig. VITSIVAJAEBRAAA. Sen hade jag flow och rev fram utemöblerna och tvättade dem i samma vända.

In och fixa ugnslax med grönsaker/coleslaw, inväntade sambon och så lite käk då. Ingen matlust idag, no wonder efter helgens x-antal bitar smörgåstårta, laxcheesecake, kladdmuffins osv. Fy helvete. Nu gör jag mitt bästa för att hålla mig från godsaker fram till midsommar. Lovar dock inget, för vill varken göra er eller mig själv besviken. Sen hämtade svärisarna upp mig och så for vi på talko till Jepo. Uträttade väl egentligen inte sådär jättemycket. Satt mest på en stol och funderade. Grillade lite korv. Drack nått glas limsa mot törsten i värmen. Där runt 20:45 började jag bli lite nervös om jag alls skulle komma mig hem nångång. Löste det också genom att hoppa på hem med Glenn och Jessica.

Så 21:10 hade jag snörat på mig springskorna och så for jag iväg på en intervallrunda. Promenerade uppför kyrkbacken och lite till, ca 5 minuter. Sen sprang jag 6 minuter, gick 2. Sprang 2 minuter, intervallade "10-20-30" 1 minut. Gick 2 minuter. Sprang 2, intervallade en minut. Gick 2 minuter igen och sen sprang jag 6 minuter innan jag gick sista fem minuterna hem. Tröitt å slut, men nöjd! Fast det känns som om skorna aldrig passar och konditionen aldrig blir bättre, eller åtminstone inte andningen... Så kollade vi Game of Thrones (åh herreguuu det är spännande nu!) och nu ska jag fantisera mig iväg till USA en stund. Jåå gonatt baa!

Min fina blomlåda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar