25 juni 2014

Att välja bort

Så nån kanske har lagt märkte till att mina tisdagsspringturer fallit bort ur schemat. Det finns en enkel orsak: Min rygg. Första gången jag fick problem med ryggen, hösten 2012, misstänkte jag att det hade med mitt sommarspringande att göra. Från att ha gått från noll joggingrundor till två i veckan, till att börja med 800 meter och efter två månader nästan 5km sträckor antar jag att ryggen fick en smärre chock. Visst sa naprapaten att det berodde på kombinationen av många onda ting, men att visst, joggandet kunde ha en stor del med i spelet. Så jag höll upp. I nästan två år suktade jag ibland, men for aldrig. Nå, i vår blev suget för stort och jag testade. Kändes helt ok. Införskaffade nya springskor. Konsulterade med naprapaten. Hans kommentar: Visst får du springa, bara du inte springer så långt. Han påpekade också att underlaget inte borde ha nån betydelse.

Så jag körde på. En gång i veckan for jag ungefär 2-3 kilometer. Ibland på spånbanan, ibland på grusväg, ibland på asfalt. Och jag började småningom se ett mönster. Nån dag efter springturen hade jag värk i ryggen. Efter en asfaltsrunda kunde värken komma redan på kvällen. När jag märkte det första gången tänkte jag att "äh, det var nog nåt annat jag gjorde", men efter tredje gången gick det nog hem. Så nu har jag inte sprungit på ungefär en månad. Ryggen har visserligen ändå varit sjuk, så vad vet jag... Men litar på mig själv och inte på naprapaten i dethär fallet. Vad vet han om min kropp sist och slutligen, det är väl jag som har värk och det är jag som vet hur det känns när jag ansträngt ryggen för mycket, när jag sträckt mig, när det dragit kallt osv. Så nu har jag valt bort springandet en stund. Åtminstone sålänge ryggen ännu repar sig från inflammationen nån vecka sen. 
På måndag ska jag till Jeppis så ska fråga vad Sören tycker då. Kanske far jag på en runda, kanske inte. Tänker lyssna på kroppen. Det finns ju så många andra träningsformer! Men sådär är det ju alltid, det man inte kan få, det vill man ha. Så även med löpning, tydligen.

Och dessa skor, de ger mig huvudbry. Köpte i Umeå, på rea. Riktiga Nike-skor för 70€. De passar inte alls min fot. Inte hur jag än försöker intala mig själv att "det känns bättre nästa gång". Borde kanske sälja? Inte ens på promenader funkar de. Har för hög och bred fot. SUGER.

2 kommentarer: