11 juni 2014

Annorlunda hus

Idag hamnade jag på något vänster in på sidor med "annorlunda" hus, dvs. hus byggda av återvunnet material, väldigt billigt byggda hus osv. Väldigt intressant att se vad allt man kan fixa i bostadsväg genom att använda sin fantasi! Till och med riktigt minimala hus blev snygga i mina ögon bara för att de var så uttänkta. Här har ni några praktexempel:

 Hus byggda av gamla containers. Ser ju hur bra ut som helst!
Och detta tyckte jag verkligen var briljant - hus byggda i en gammal silo! Wow, imponerande. Tänk att ha ett RUNT hus. Det måste ju nog vara drömmen.. Ett eget muminhus, fast lite coolare än alla andra.

Sen när jag en gång var inne på hus så googlade jag förstås in mig på fastighetsförmedlarnas sidor. Och när jag tidigare kollat på nybyggen/fina lägen så kollade jag nu på de äldsta husen. På senare tid har jag blivit riktigt såld på idén att renovera en gammal bondstuga. Skulle vara så härligt med gamla stockväggar och nötta plankgolv. Suckar längtande när jag står på balkongen och kollar över vägen på grannarnas gamla röda bondstuga, som dessutom är till salu. Lummig gård, uthus, äppelträd. Håhå. Menmen, sambon har satt ner foten i marken och sagt att nä, nåt sånt börjar vi inte med. Och jaja, jag veeet, det är supermycket jobb med gamla hus, både att restaurera och att "hålla vid liv". Men det är ju så snyggt! Kanske mitt Kannustalo Harmaja byts ut mot en modern bondstuga? Ja, vem vet.

Sålänge ska jag fantisera om dethär huset. Redan infarten är ju drömmen! Åh, så många möjligheter. Sen såg jag och Linn ett riktigt fint gammalt hus på ett härligt läge under vår promenad. Verkligen förfallet och absolut inte dendär samma "wooow, måste ha"-känslan som med det i Munsala, men ja, för renoveraren och restaureraren skulle detta säkert vara drömhuset! Önskar jag kunde nåt om gamla hus, och ännu bättre, att min sambo också vore intresserad! I nästa liv kanske...

4 kommentarer:

  1. Bor själv i en gammal stuga från 30-talet och tycker det är det bästa valet vi gjort att flytta hit. Vi hade tur då stugan var delvis renoverad då vi flyttade in, så T.ex fanns det ny el och nytt tak o andra dyra saker var bytta. Om ett sånt hus skulle dyka upp kanske din sambo skulle vara mer intresserad :) jag var åxå först så att jag absolut skulle bygga nytt, men gamla hus har ju nog en viss charm! Arbetet tar aldrig slut, men har man motivation kan det vara kul åxå! :)

    SvaraRadera
  2. vindsvåningen vi hyr just nu e också från 30-tale, och tror nog de e i och med flytten hit som jag fått upp ögonen för gamla hus :) sku aldri förr ha kuna tänk mig nå annat än sprillans nytt och modernt! och ja, lösningen sku väl nog troligen vara att "snubbla" över nån ganska nyrenoverad eller åtminstone grundrenoverad gammal stuga. då sku ja kaaanske få lurat med gubben ;)

    SvaraRadera
  3. Åhh, jag älskar det huset som ni gick förbi! Så härligt ställe! Köp bort ;)

    SvaraRadera
  4. Underbara hus, går själv i tankarna om att göra nåt liknande i framtiden och bli lite mera självförsörjande

    SvaraRadera