5 december 2015

Världens enklaste och godaste glass

Hööni no! Nu ska ni få recept på den godaste glassen jag nånsin ätit. Tror ni mig om jag berättar att jag gjort den själv? Att det tog fem minuter att tillverka den, och att den innehåller endast tre ingredienser? Det är faktiskt sant! Passar perfekt nu i juletider i och med att den innehåller pepparkaka. Annars kan man variera grundreceptet i oändlighet kan jag tänka mig. Det kommer jag åtminstone att prova nästa gång..

Du behöver:
- 5 dl vispgrädde
- 1 burk kondenserad sötad mjölk
- 100-150 g pepparkakor

> Vispa grädden, men ej för hårt
> Blanda ner den kondenserade mjölken (okokad!)
> Krossa pepparkakorna och rör ner dem, spara gärna lite till garnering
> Häll i t.ex. en brödform, plasta in och frys i minst 3 timmar
> Ta upp en stund före servering

Le magnifique!

2 kommentarer:

  1. Glädjen tå man kommer på att man har en burk kondenserad mjölk i skåpi. Besvikelsen tå man gräver fram an å inser att he va karamelliserad mjöl å int kondenserad... an va alltså färdi koka. :(

    Ååh, ande glassen va så gåod!

    SvaraRadera
  2. men ääääsch! do måst far in ti livsmedel imåron å köp en burk :)

    SvaraRadera