26 december 2015

Julfirandet rond 2

I år firade vi juldagen hemma med min familj i Jutas. Kati, John, jag och Kalle blev bjudna på resterna från mamma och pappas julaftonsmiddag. Och alltså så gott det var! Ska skriva ett skilt inlägg om julmatstraditionerna ännu i nåt skede.. Efter att som vanligt ha ätit lite för mycket bänkade vi oss i soffan i vardagsrummet och pöste framför filmen Hot shots 2 innan det blev dags för efterrätt. Kalle och jag avrundade Nykaabi-dagen med att besöka min fammo och faffa, där vi blev bjudna på kaffe och diskussion. Allt för sällan jag hinner hälsa på dem, tyvärr..

På kvällen velade vi som vanligt fram och tillbaka vad vi skulle göra. Jag kunde ha tänkt mig att åka till Vasa på krogen, men för första gången i sitt 23-åriga liv kände inte Kalle för det. Har ni hört på maken! Så i stället for vi och hälsade på Loppin med några andra krogsvikare. Vi hade en riktigt trevlig kväll med glögg och andra drycker, musik, funderingar och umgänge. Vid halv två traskade jag hem i natten. När Kalle kom hem vet jag inte.. För jag sov gott då redan!

Och så några bilder från dagen:

Vaknade upp till doften av härliga julapelsiner i köket!
Det absolut bästa på julbordet - karelska piroger med äggsmör! Det kändes extra bra att veta att dessa piroger hade JAG gjort tillsammans med mommo.
Onödigt för mig att äta förrätten på den lilla tallriken, no way att det skulle rymmas alltså..
Och varmrätten bestod väl till största del av samma som förrätten. Haha!
Till efterrätt blev det vitchokladmousse med Mariannekross. Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar