27 december 2015

Julmaten

Så här i juletider är ju maten ett av de viktigaste elementen i många familjer. Julmaten, som vi hat-älskar, som vi längtar efter hela året men sen har lejdon av efter att ha ätit tre-fyra julbord. Julmatstraditionerna kan se väldigt annorlunda ut från hus till hus, och varierar särskilt mycket i vårt avlånga land. Jag tycker det är riktigt intressant att höra om vad olika mänskor äter under sin jul, och speciellt vad man aldrig vill vara utan, eller vad man helst inte öser på sin tallrik. Här kommer en liten sammanfattning på vad jag gärna äter och vad jag ätit under julhelgen.

Hemma hos Kalle:
- jullimpor
- sallad
- ägg
- gravad lax
- laxsås
- rödbetssallader
- svampsallad
- sill
- julskinka
- olika sorters kalla skinkor
- rökt lax
- lutfisk
- potatis
- brunsås och vitsås
- morotslåda
- kålrotslåda (tror jag, eller kanske potatislåda?)
- köttbullar

Min förrättstallrik:
- kalla skinkor
- ägg
- gravad lax
- sallad
- limpa med ost och skinka
Min varmrättstallrik:
- rökt lax
- gravad lax + laxsås
- köttbullar
- sallad
- morotslåda
- julskinka

Hemma hos mig:
- skivad leverpastej
- småkorvar (tidigare hade vi Braunschweig, men det finns inte längre, buhuu!)
- kalla skinkor
- aladåb
- coleslaw gjord på rödkål
- pastasallad med skinka
- rosolli + grädde
- ägg med majonnäs
- gravad lax
- kallrökt lax
- rökt lax
- laxsås
- rågbrödsknappar med renkött/laxröra
- julskinka
- egen senap
- potatis
- skinksås
- morotslåda
- kålrots/potatislåda (vet ej eftersom jag inte äter det)
- karelska piroger med äggsmör
- jullimpor

Min förrättstallrik:
- rökt lax
- kallrökt lax
- gravad lax
- ägg med majonnäs
- kryddrulle
- aladåb <3 <3 <3
- coleslaw
- pastasallad
- rågknappar
Min varmrättstallrik:
- jullimpa med kall skinka
- rökt lax
- kallrökt lax
- rågknappar
- ägg
- julskinka med senap
- aladåb 
- morotslåda

Som ni ser är julmaten hemma hos Kalle och mig till viss del lika, men ändå rätt olika. Båda är bra på sitt vis, vågar jag påstå, och jag har mina favoriter på båda julborden. Fisken är nog min absoluta favo tror jag. Kanske för att jag så sällan fått det under min uppväxt, i och med att pappa är fiskallergiker. Sen är t.ex. inte köttbullar nåt måste på julbordet för mig, i och med att jag själv inte växt upp med det (fast i år hade vi faktiskt köttbullar hemma tror jag!?). Men något jag definitivt inte vill vara utan är aladåb! Ååh, fattar inte hur det kan vara så gott. Dock endast på jul... Sen kan jag väl berätta att det var när jag firade jul hemma hos Kalle första gången som jag lärde mig att äta morotslåda. Och att senapen på julskinkan nuförtiden är ett måste för mig. Det lärde jag mig så sent som förra året! Sen klarar jag mig riktigt bra utan potatis, för det äter jag sällan i vardagen heller.

Men alltså nu undrar jag förstås hur det är med er. Vad brukar ni ha på ert julbord? Vad är måsten och vad klarar du dig utan? Har du egen blogg får du gärna skriva ett eget inlägg och sätta en kommentar här under med länk. Okej? Okej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar