11 augusti 2015

Vad man kan köpa i matväg för 80€, del 2

Här för en tid sen gjorde en bloggläsare mig uppmärksam på en sak jag helt och hållet glömt bort, som jag lovat er att blogga om. Ni kanske minns dethär inlägget från mars i år? Jag hade handlat för 80€ på S-Market i Vörå, plockat ut, fotograferat och listat alla inköp. Och sen lovade jag att visa vad man kan köpa för samma summa pengar på Livsmedel (K-Market) här i Årvas. Nå hörni idag smällde det! Medan jag stod och plockade i matkassarna hörde jag att expediten sa en summa på runt åttio åt Kalle. Och då slog det mig vad jag skulle göra när jag kom hem. And I did! Nästa gång ska jag göra samma på Prisma, Lidl och Minimani. Det har jag bestämt.


Vad man kan köpa för 80€ (på Livsmedel i Oravais):
- 2 påsar kebabflarn
- 2 påsar strimlad skinka
- en platta mörk choklad
- en påse cashewnötter
- tandkräm
- Oivariini
- pizzaost
- en burk tonfisk
- kebabsås
- en burk passerade tomater 
- 2 paket mjölk
- proteinkvarg
- 2 askar färskost
- ett paket kaffe
- 500 g maletkött
- hjortronsylt
- edamost
- 2 burkar matlagningsgrädde
- 2 burkar vispgrädde
- 2 burkar kvarg
- 1 kg nektariner
- 4 bananer
- 2 påsar hotdogbröd
- ett paket knackkorv

Jag har alltid tyckt att det har varit dyrt att handla här i Årvas, men idag blev jag faktiskt förvånad över hur dyrt det blev. Förra veckan när jag var och handlade två kassar mat blev det bara 60€. Nu tyckte jag att vi inte köpte så himla mycket, men tydligen var det lite dyrare saker vi plockat i påsen.. Och ja, jag antar att ni har listat ut att vi ska göra pizza i helgen, haha.

11 kommentarer:

  1. Om du inte köpte så mycket animaliska produkter skulle du få ännu mer mat för pengarna! Mera mat och mindre lidande för djuren! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. sori, inga vegetarianer/veganer etc i sikte här inte.

      Radera
    2. Man måste inte vara vego för att bry sig om djur!

      Radera
    3. Jag är djurvän och jag bryr mig om djur, men jag har inget emot att äta kött eller animaliska produkter. Det tycker jag är var och ens sak, hurudan mat man köper. Man väljer ju själv vad man lägger pengarna på.

      Radera
  2. Intressant att jämföra sådär :) Själv handlar jag nästan alltid på Citymarket för att jag tycker det är förmånliga priser, men också för att jag har plussa kort och samlar poäng. Dessutom har de tagit in K-serien, vilket är toppen - speciellt då man vill köpa dyra cashewnötter, men nu får man istället dem för endast 7 € :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckt själv också om att handla på Citymarket då jag bodd i Jeppis, just pga plussapoängen. Men nu har vi skaffat S-ägarkundskort också, så i princip samlar man väl ungefär samma summor som med plussa.. Tycker nästan bäst om Minimani, där får man ju allt, och till billiga priser! Men är så sällan till Vasa så det löns int :/

      Radera
  3. Jag vet de som passar på att storhandla i Vörå ibland för att spara in en slant - eller så köper de vissa speciella produkter i Vörå som är dubbelt så dyrt i Oravais. Det var nånting som kostade hela 10 euro i årvas å bara 5 euro i Vörå, nån specialdressing typ, minns inte riktigt...? Om man bunkrar upp lite och passar på att vecko- eller månadshandla i samma vända lönar det sig helt klart att handla i Vörå..

    Men herregud, 80 euro låter sjukt dyrt för den matlistan..! Sen är jag ju mera van vid Lidl-priser eftersom det är där jag handlar till mitt egna hushåll i åbo.. ;) Men jaa, testa och se hur mycket man får för 80 euro på Lidl, DET skulle vara skoj att se resultatet på :D Vågar nästan gissa på dubbelt så mycket som i oravais? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, försöker nog fara till Vörå och handla så ofta jag bara har tid och möjlighet. Helst sku jag handla på t.ex. Prisma i Vasa, men vi är ditåt så sällan, och löns nog int att köra 40km en väg för att handla mat, då blir nog int skillnaden på slutsumman så stor ändå tror jag..

      Tycker nog också att 80e var sjukt mycket för sådär lite mat, vi brukar nog handla ungefär lika mycket för 60e vanligtvis, så vet int vad det var som kostade så mycket, hade väl nog säkert flera "specialprodukter" denhär gången, typ kaffe och sånt.

      Sku faktiskt vara intressant att köp för samma summa vid Lidl, men gissar nog att det sku vara nästan störtomöjligt att kom upp ti 80e när man veckohandlar helt vanligt.. När vi bodd i Jeppis bruka vi handla på Lidl, och då landa summan (för 5 dagar/vecka) på mellan 20 och 30e. Så ifall jag handlar på Lidl och gör ett likadant inlägg gissar jag att det blir lika många produkter men för kanske 40e ;)

      Radera
    2. Nå kanske de går att handla för två veckor som ett undantag eller passa på att skaffa lite "specialsaker" som man normalt inte köper varje vecka eller extra av något (hamstra toapapper kanske? :D), bara för "forskningens" skull ;) Fast jo, går ju nog bra att jämföra även när man handlar för en annan summa.

      Radera
  4. I måndast veckohandla vi på Prisma 2 kassar för 62€. Tär fanns ca 600g röka lax, 1 paket lenkkorv, 1 kg broilerfiléer, 700g nötfärs, 1 påsa tumma reissumies, 1 paket pålägg, 4 liter mjölk, en ask me kiwi, bananer, äppel, plommon, nektariner, lök, tomater, en påsa ekologiska morötter, grynost, stort paket fiskpinnar, fryst pyttipanna, 2 påsar frysta soppgrönsaker, 3 tuggumspåsar, lasagneplattor och kanske e va na smått till. Men ja tyckt e va myki i matväg, sånde varor man får laga stör mängder mat av. Förr handla vi på CM tå vi tyckt e va billigare, men efter att vi böt ti Prisma konstatera vi att vi nog får mer tibaks me bonus än me plussa. Enda vi köper i bysbutiken e ost från Ålandsmejeri, eftersom int he finns nan annanstans :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. He låter vettigt! Såde i jämförelse betala ja nog myki hellder 80e för he ja köpt sist på S-Market än för he ja fick nu från Livsmedel.. Ja handla nog myki förr å på Citymarket, tycker om K-butiker i och med att man får rabatten direkt, kan ju ibland vara 3-4e billigare bara för att man har plussakort. Men san om man handlar hela tiden på S-butik får man ju samlat bonus, dessutom om man tankar tär osv. Vi har nog int ennu handla så myki på S att vi sku ha fått na bonus att tala om (kanske 10e totalt), men sku nog gärna änder på he.. Men som sagt, Kalle orkar int vara ti Vörå för att handel, så i princip far ja tid bara ti vikor he e min tur och Kalle int har passligt.

      Radera