30 augusti 2015

Instagramfailaren

Malin hade skrivit ett intressant inlägg häromdagen, som fick mig att både skratta och skaka på huvudet. Flitig Instagramanvändare som jag är hade jag inte ens skänkt en tanke på vad som är okej eller inte att sätta upp i bildväg. Okej, vi ska väl ta dessa "regler" med en nypa salt, men sådär i det stora hela kan jag konstatera att jag failar riktigt totalt på Instagram, när det kommer till dessa regler. Beskåda:

1. Matbilder
"Det är inte okej att lägga upp enmassa matbilder i sitt Instagramflöde om man inte är matbloggare." 
Men hur är det om man är vardagsbloggare då? Och tycker om att laga och äta mat? Om man är bagare? Jag är nog riktigt skyldig på denhär punkten, sätter nog upp åtminstone en matbild i veckan. Men brukar försöka välja "snygga" maträtter, alltså t.ex. om vi ätit ute. Inte precis så att jag sätter upp bilder på korv och mos bara för att.

2. Quotes
"Posta inga quotes i ditt Instagramflöde, för ingen vill läsa dem."
Inga cheesy quotes i sikte här inte, och absolut inga träningsquotes. Sökte länge och väl genom mina bilder men hittade inte en endaste quote-bild. Tur!

3. Circle of feet/hands
"Ingen vill se dina fötter på bild, om du inte råkar ha riktigt snygga skor."
Har aldrig tagit nån bild på annat än mina egna fötter, och då brukar det oftast handla om att jag har nya byxor eller att jag är ute på en promenad. 

4. Max 3 bilder/dag
"Om du inte är på en otrolig semesterresa är det inte okej att lägga upp fler än 3 bilder på en dag."
Den 31:a juli i år lade jag upp dessa SJU bilder. På en dag. Men det var nog riktigt extremt. Oftast blir det inte ens en bild om dagen. Om det händer nåt speciellt kan det bli flera, men skulle nog säga att jag nästan alltid håller mig till max tre.

5. Filter
"Det enda filter man borde använda är Valencia."
Sen jag skaffade min Sony använder jag nästan aldrig filter. Kameran i sig själv tar så skarpa bilder med bra färg att det helt enkelt inte behövs. Enda gången jag sätter på ett filter är ifall ljuset är dåligt i bilden. Då förbättrar jag med filter. Men skulle nog inte säga att jag använt Valencia så många gånger, haha!

6. Användning av hashtags
"Om du använder hashtags, ska de inte vara helt random. Du bör heller inte använda fler än 4 hashtags per bild."
Öööm, får inte vara helt random, då failar jag totalt! Enda gången jag använder hashtags så är de random. Och över fyra? No way! Kan störa mig nåt otroligt på mänskor som sätter upp tio hashtags med varje bild, bara för att fiska likes. Mina hashtags brukar mest se ut såhär #åjnäävaråolitedeva #elosåitt. Eller som på bilden ovan, "Ska nog ped iväg ti arbeiti snart, but first, let me take a #shelfie."

7. För lite likes
"Om din bild får för lite likes, ta bort den."
Okej, dethär är helt löjligt tycker jag. Om jag har valt att sätta upp en bild, varför skulle jag ta bort den bara för att nån annan inte gillar den? Bläddrade igenom mitt bildflöde och konstaterade att de flesta av mina bilder har 20-50 likes. Den bild som har mest var på strax under 80, de som hade i minsta laget var runt 3-6 likes. So what om en bild får mycket eller lite likes? Det är ju jag som fotat och lagt upp den, så stor vits att påverkas av vad andra tycker.

8. Selfies
"Om du inte jobbar inom modebranschen eller överlag råkar vara väldigt snygg och stilmedveten är det sällan okej med selfies."
Är inte JAG tillräckligt snygg eller modemedveten för selfies? Ojoj stackars följare som måste se på min sneda mun och inte-så-vita-tänder flera gånger i veckan då.

9. Pussmunar
"När man tar selfies är det i högsta grad förbjudet att göra duckface eller pussmunnar."
Okej, dethär lyckas jag faktiskt ganska bra med. Det är nog nästan bara när jag fjantar mig på bild som det blir nån grimas med munnen. T.ex. på gymbilder gör jag nog ganska ofta lite duckface-aktiga miner. Men det borde väl vara okej?

10. Nej till selfiestick
"Om du inte tillhör familjen Kardashian bör du inte äga en selfiestick."
Nä just det, och det gör jag inte heller. Men om man vill fota snygga outfitbilder med sin telefon och inte äger en selfiestick så kan man faktiskt tvinga sin pojkvän att fotografera mot en gammal ladudörr.

11. TBT
"TBT, alltså throwback thursday, får endast användas på torsdagar, och helst inte varje vecka."
Inga problem för mig, har aldrig gjort en throwback. Och förresten är det dagens melodi att man sätter upp throwback to, så behöver det inte ens vara på en torsdag.

12. Videos
"Videos får färre likes än bilder, för att folk helt enkelt inte orkar kolla i femton sekunder."
JAHA, och? Måste erkänna att jag bara satt upp två-tre videor under mina två år som flitigt Instagrammare. Och de har nog fått en hel del likes.

13. Barn och hundvalpar
"Barn och hundvalpar på bild är ofta like-magneter."
Eftersom jag inte har egna barn är de enda barnbilderna jag sätter upp på mitt fadderbarn Miles. Och skulle nog inte säga att de har fått fler likes än vanligt, snarare kanske mindre. Har ingen hund heller, och känner ingen, men kan nog tänka mig att alla gillar puppy eyes. 

14. Opassande ställen att Instagramma
"Instagramma aldrig från sjukhus och begravningar."
Uumm, why the hell would I do that? Om jag mot förmodan inte ligger på BB och nyss har fött ett barn, då skulle jag Instagramma från sjukhuset. Tycker nog det finns mer opassande ställen att fotografera sig själv, t.ex. när man kör bil #notguilty #elohovare

15. Träningsbilder
"Om du inte ser ut som Beyoncé är det ingen som vill se dig träna."
JASSÅ. He va naa. Då får väl mina följare tacka Gud och alla hans änder för att jag varit sjuk det senaste året och inte satt upp så många träningsbilder. Annat var det minsann 2013-2014!

Hur är det med er då? Uppfyller ni dessa så kallade Instagramregler, eller failar ni lika totalt som mig?

3 kommentarer:

  1. men ( om ja nu fösto dehä rätt) int får lägg upp nating åv dessa som du skriva. va ska man lägg upp tå?? o.O ja bruk ba lägg upp toko bilder tå ja får ade " hey dehä ska ja ta å lägg på insta" - feelisen över i å vissa gang får man fleir likes å ader så får man typ ba 5 likes men int tar man ju bort ha bilden iaf?

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha jaa-a he kan man ju fråg se! tror no man ska ta dihär "reglerna" me en stooor nypa salt ;) för ja, annars vejt ja int va man ska lägg upp för bilder...

      Radera
  2. Hahha :D Ho kan ja ens få ha ett instagramkonto?

    SvaraRadera