8 augusti 2015

Soffbordet som kostade mig fem euro

Under sommarens Källbacken-loppisrace hade de också ordnat ett gårdsloppis vid gamla prästgården i Nykaabi, och där gjorde jag årets bästa loppisfynd: Ett gammalt runt 30-tals bord i trä FÖR EN FEMMA. Det komiska i hela situationen? Att personerna jag köpte bordet av också råkar vara mina hyresvärder. Så man kan verkligen säga att bordet kom till rätt hem! Bordet i sig var inte alls i bra skick när jag köpte det, men jag såg stor potential i det. Som ni kanske vet var jag tidigare i år på jakt efter just ett runt soffbord med undre plan, men alla jag var intresserad av kostade rtyp hundra euro. Gissa om detta var ett riktigt jävla fynd alltså! Allt som behövdes var lite tid, tålamod och målarfärg.


Bloggarens värsta mardröm, glömde att ta en före-bild! Men den tunna skivbeläggningen på undre planet av bordet var lös och stod ut åt alla håll. Den övre skivan var väldigt fuktskadad och gul-grön i färgen.
Erkänner att det vara ganska jobbigt att skrapa bort bitar med SKRUVMEJSEL
Sjukt tog det också!
Så gott som färdigskrapat. Här ser ni också att de två delarna på bordsytan inte är i nivå..
Slipat!
Övre skivan tillrätad, målat på undersidan
... och slutresultatet!
Allt som behövdes var lite skrapning, slipning, en burk mål och att benen kapades med ca 30 cm. Totalt blev väl projektet att kosta 15€, så inte illa alls!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar