10 augusti 2015

Ruskaresa

Hörni! Nu behöver jag er hjälp. Det är nämligen så att jag gått och fått pippi på att åka på ruskaresa i höst, men vet inte ett skit om hur man går tillväga, vart man ska åka, när osv. När jag gick på sexan (i lågstadiet, jag var 12, alltså för 12 år sen...) var vi på lägerskola till Ylläs några dagar. Minns att det regnade en del, men att det var otroligt vackert när solen sken. Vi vandrade en del, och jag tog några fina bilder. Förstås uppskattar man inte såntdär när man är 12 år gammal. Men nu ser jag på upplevelsen med helt andra ögon! Tycker det sku va superkul att åka en helg och bo i en mysig stuga, vandra lite på dagarna och bada bastu på kvällen. Bara vara. Spendera tid ute i naturen. Motionera i vackra vyer. Vad Kalle tycker? Ja han var ju inte precis hejvilt lycklig över min idé men... Kanske han går att övertala ännu!

Så nu vill jag att ni berättar för mig - Har ni varit på ruskaresa, eller kanske er mamma, moster, fammo etc? Kan ni tipsa mig om när man ska åka? Jag antar att nån gång i september skulle vara bäst. Vart i Lappland ska man överhuvudtaget åka? Var hittar man en mysig liten stuga för en billig peng? (viktigast är att den har bastu och öppen spis!) Och finns det vandringsleder för amatör-hajkare nånstans? TACK PÅ FÖRHAND.

Bilderna är Googlade

7 kommentarer:

  1. Vi ha ju vari fleir gang ti Hemavan/Tärnaby. Elle jag har ba ve me 2 gang tror ja men Feek a ju ve fleir gang förr. Tär ere riktit fint på höstin å ja satt faktiskt fö na viko san å tänkt att e sko no vara ti fa tid i höst. Men trolitvis blir e int åv na eftersom Feek ska på rep övning nagang tide i september åså har vi ju dehä husfösäljningen. Vi brukar jo vara v. 38-39 oftast har e vari v.38 men nu dehä seinast åre så ha di kuna fa v. 39 å beror liti på ho e a passa bäst. Vi har ju stugor fädit som er köpt så di har samma vikor varinda år. Väldigt fini ställ å finns myki vandringsleder att fara till tär nära. Brukar no finnas ledi stugor tär, prisi varierar beroend på ho populär stugona er hade viko. Sportlovi e dyrast men just tide 38-39 brukar e vara rätt så billit. Int kanski hede modernast men he finns allt du behöver tär. Ryms 6 pers å sova finns 3 sovrym 2 me högsäng å eit stör me två vanli sängar. Du kan koll på Klippens Stugby så hittar du ifall du e intressera :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. He sku säkert va en upplevels! Tyvärr har vi nog int möjliheit att fara enda ti Sverige för en helg.. Men sku verkligen vila ti Hemavan å ränn slalom nangang :) Tack för tipset!

      Radera
    2. Jå nä int ere na ställ man åker till över en helg int. Tar ju nästan ein dag bara att komma tid ;)

      Radera
  2. Fara till Ruka t.ex. Fin natur och där finns också vandringsleder.

    SvaraRadera
  3. Ruka med karhunkierros e jättefint! Går bra att gå kortare dagsetapper. Speciellt lilla björnrundan, 12 km, var rikitigt fin. Stort utbud av stugor in i Ruka.

    SvaraRadera
  4. Vi va ti ruka tidigt på vintern å gick bland annat pieni karhunkierros, å he e en jäättefin led som far högt å runt vatten. Redan tå tänkt ja att man måst far å ga an på hösten å :) å stugor finns e myki åv, både billiga men å riktit nya å moderna ;)

    SvaraRadera