18 mars 2015

Garderobsinventering

Här för en tid sen hade Christina gjort en slags garderobsinventering, som ingick i en klädutmaning. Kontrollfreaket i mig tyckte genast att dethär var en superb idé, och idag, sjukskriven som jag är, hade jag äntligen tid att utföra utmaningen. Jag rev ur båda mina garderober, torkade hyllorna, rensade, kastade och lade i Loppis-högen. Så nu är det lite rymligare igen! Och ja, jag slutar aldrig förundras över hur mycket onödigt jag dragit hem ur klädbutikerna under åren.. Håhå alltså innan jag nött upp alla dedär femtontusen 3/4-ärmade tröjorna jag har! Sen skrev jag också en lista på sånt jag borde förnya eller som ännu fattas till basgarderoben. Tror förresten jag ska göra ett "min basgarderob"-inlägg här nån dag också!

Nå, nedan följer en liten lista på vilka plagg som finns i min garderob. De flesta av mina kläder (i vardagsgarderoben) använder jag i jobbet och på fritiden, medan vissa plagg hålls mest som "hemmaplagg". Enligt årstid byter jag ut shortsen och klänningarna mot stickat och tjockade tröjor (de åker i en svart sopsäck i garderoben i Kalles rum). Har också en hel hylla med "dåliga" kläder, alltså sånt jag kan använda till utomhusträning, om vi renoverar/städar nåt, och så en skild hög med varmanskläder, som passar bra att ha på sig när man inte ska vara rädd för att smutsa ner sig. Också i fingarderoben finns det både vardagligare toppar och klänningar, och lite finare, som sällan används. Låt mig demonstrera:

 "Rokohyllon", dvs. varmanskläder, målarkläder och så en hel massa underställ, som jag oftast använder vid uteträning. Klädsaldo: 17 plagg
 Byxor, jeans, jeggins och shorts. Klädsaldo: 24 plagg
 Långärmade tröjor, dvs. 3/4-ärmade, fullt långärmade och såna som jag kan ha med leggins. Klädsaldo: 25 plagg
 Kortärmade, dvs. toppar, långa toppar och kortärmade tröjor. Klädsaldo: 26 plagg
 Pyjamasar och träningskläder. Klädsaldo: 20 plagg - 14 träningsplagg och 6 set med pyjamasar
 Tjockare tröjor/hupparis. Klädsaldo: 11 plagg
I fingarderoben finns:
Koftor: 4 plagg
Stickat: 7 plagg
Kjolar: 1 plagg
Finare klänningar: 13 plagg
Vardagsklänningar: 5 plagg
Kavajer/jackor: 7 plagg
Fintröjor/skjortor: 16 plagg

Totalt blir dethär omkring 180 plagg. 180!!! Alltså nästan 200 plagg.. Helst SJUKT mycket! Då har jag inte räknat sockor, underkläder, strumpbyxor osv. Ej heller ytterkläder, eller de plagg jag har hemma i Jutas som jag använder till stallet. Räknade till och med det som fanns i tvättkorgen, de vinterplagg jag lade i svarta säcken över sommarn och det jag hade på mig. Så en ganska exakt siffra borde dethär vara! Dock ska ni ha i bakhuvudet att jag är väldigt dålig på matte... Vilka sjuka summor pengar dethär handlar om.. Under rensningen åkte några plagg i skräpkorgen, och en hel del i loppispåsen. Så ifall ni vill fynda billigt så kan jag rekommendera att ni kommer till Ritz på Bloppis i april!

Dagens konstaterande då: Jag behöver en större garderob!!! Så himla svårt att se vad som finns när man måste stapla tio tröjor på varann.. Speciellt i fingarderoben är det jobbigt att hålla ordning på allt jag äger och har. För att inte tala om hur skruttigt allt blir när jag måste hänga flera skjortor på 
varann.. Nä, i mitt nästa hus ska jag ha dubbelt mer garderobsutrymme, såheså!

5 kommentarer:

  1. Oj, ja du har verkligen en hel del kläder. :) säkert skönt att se antalet mminska ibland. Mina "roko"kläder samsas fint i garderoben hemma hos mina föräldrar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, de va nog en ganska skrämmande siffra.. får väl se till att allti släng ut nåt gammalt nu innan ja köper nåt nytt ;)

      Radera
  2. Vilket bra inlägg! Jag blir själv motiverad att städa ur garderoben. Har nog allt för mycket kläder...

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har aldrig ens varit intresserad av kläder, så det förvånade mig verkligen att jag hade såhär mycket! det är ju nästan så jag skäms.. men det är nog bra för en att riktigt rensa och gå igenom ibland, blev verkligen en väckarklocka :)

      Radera
  3. He e int na läng san ja kasta några plagg å tyckt att e vart liti rymligari på hyllona igen. Men ja har ju aldri tänkt på att räkn plaggen, så ja tror ja ska göra sama sak under helgen. Har faktiskt tänkt ja sku säli na på Kimo loppis nästa helgen så kanski ja hittar na ja kan för tid å... Men jo, he e hemskt tå man böri funder på hur myki pengar e ligger i dem sen. Haha, ja fick skratt liti åt me själv tå ja gick igenom manikyrboxen min me 100 nagellack + en massa andra dekoreringstillbehör. Huhhu, vissa kan ju tro man e rik ele na!

    SvaraRadera