27 mars 2015

Musiktips #9

Veckans musiktips infaller denna gång inte som sig bör på en torsdag, men vad gör väl det. Idag tänkte jag berätta om vad jag lyssnar på när jag inte lyssnar på rock/metal, som ju främst spelas här i gården. Har några riktiga pärlor på lager! Visserligen är jag inte helt omöjlig med specifika stilar eller genrer på låtar/band, men ja, jag dras nog mer åt det "hårda" hållet. Sällan jag riktigt fastnar för de nya poppiga eller dansanta låtarna. Okej, det finns en liten dansbandsnörd i mig också, och visst sprätter jag ibland till ordentligt på gymmet när nån av de nya catchiga låtarna spelas, men det är nog ganska dolda sidor av mig. Har blivit hårt dresserad vad som "får" spelas här hemma... Heh. Så idag tänkte jag välja ut några låtar från en genre man kanske inte skulle tro: Country! Några av dessa kan kanske inte klassas helt som country, men mer det än rock/pop i alla fall..

Carrie Underwood är min absoluta favorit-countryartist!
En av de bästa låtarna i mitt liv.
Främst har jag väl hört på Cascadas version av What Hurts The Most, men Rascal Flatts gör den nog med lite mer känsla..
Är riktigt förtjust i Johnny Cash-filmen Walk The Line, och äääälskar låtarna därifrån! Tycker Joaquin & Reese gör grymt bra tolkningar, nästan bättre än originallåtarna...
Bästa versionen på denna låt gjordes i svenska Så ska det låta förra året, när Abalone Dots gjorde en tolkning (ni kan höra det här, i väldigt dålig kvalitet dock, från och med 21 minuter ungefär).

Och förstås, min favoritlåt genom tiderna, även om den inte direkt är country.. Om jag nånsin ska bestämma mig för EN, så är det denna:

Nästa vecka kör jag mitt tionde och sista musiktips. Då ska ni få lyssna till två favoritband som jag lärt mig att älska genom åren. Ni vet, det finns faktiskt fördelar med att bo under samma tak som en musiknörd utan dess like... Vill ni lyssna och läsa igenom mina tidigare musiktips kan jag dirigera er till vänstra spalten här i bloggen! Bara att söka i arkivet eller skriva in "musiktips" i sökrutan. Vem vet, kanske ni hittar nån ny favorit?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar