2 mars 2015

När man har ett tydligt mål

En sak jag lagt märke till hos mig själv den senaste tiden är att jag behöver tydliga mål för att verkligen komma mig för att göra något helhjärtat. Alla som följt med här en längre tid vet ju att jag alltid kampas mot vågen. Det går förstås i perioder, som med allt annat här i livet, men för det mesta vill jag mer än vad jag sen kommer mig för. Nå, just nu är jag faktiskt inne i en lite bättre period igen, kanske för att jag börjat fatta att det inte är så länge kvar till sommaren = måste visa mig i shorts och bikini SNART. Börjar skärpa till mig, lite i taget. Ta nu t.ex. augusti förra året som ett gott exempel: Hela månaden tränade jag duktigt (okej, nästan fanatiskt) och åt relativt bra, för att jag visste att jag skulle ligga vid poolen första veckan i september. Sen blev jag sjuk och då sket jag i allt (och det får jag sota för nu).

Nå, nu har jag lagt märke till nåt annat som jag tydligen också var bra på, bara jag lade upp ett tydligt mål åt mig själv: Spara pengar. Förra året var jag verkligen slösaktig. Köpte allt jag ville ha, och lite till. Vet inte hur många hundra euro i månaden som gick åt till "vill ha"-köp.. Under jullovet tog jag och sambon ett beslut som innefattar en hel del pengar det kommande året. Just där och då bestämde jag mig för att börja spara alla extra pengar, så jag inte behöver ta så stort lån då den dagen kommer. Eftersom jag inte från tidigare heller har några lån (inga billån eller liknande här inte!) så är det inte särskilt svårt för mig att få lönen att räcka till och bli över, bara jag tänker lite på vad jag handlar.

Ni kan alltså gissa min egen förvåning när jag räknade över februari månads inkomster och utgifter igår, och konstaterade att jag på två månader sparat över tusen euro (Förtydligande: Det har alltså blivit över av min lön efter betalda räkningar och inhandlade matkassar osv.). WHAT, liksom!? Hur gick det till, när jag förra året just och just gick 100 euro på plus varje månad? Jo, jag har satt upp ett tydligt mål i mitt huvud, jag har något jag MÅSTE spara pengarna till. Då går det.

Jaja. Om jag ändå kunde se samma mål, lika tydligt, när det gäller kosten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar