3 mars 2015

15 frågor om resor

Hittade en intressant lista på Danielas blogg, som jag tog och kopsade. Trevligt! Först kanske ni behöver få lite grundinfo om vilka resor jag gjort under åren:

- X-antal resor till Sverige. Min faster bodde där när jag var liten, och sen har jag varit på en hel del Stockholms-resor, t.ex. med revyn
- X-antal slalomresor i barndomen, t.ex. till Ukkohalla, Paljakka, Ruka, Levi...
- Maspalomas, Gran Canaria 2002 (familjen)
- Platanias, Kreta 2003 (familjen)
- Ruskaresa till Ylläs 2003 (med finska lågstadieskolorna från regionen)
- Icmeler, Turkiet 2004 (familjen)
- Kemer, Turkiet 2005 (familjen)
- Campingsemester i Sverige-Norge 2005 (familjen)
- Alanya, Turkiet 2006 (familjen)
- Levi 2008 (familjen)
- Alanya, Turkiet 2010 (med sambon)
- Alanya, Turkiet 2011 (med sambon)
- Levi 2012 (med släkten + Kalle)
- Åland 2012 (med Kalle, Madde & Rico)
- Curacao, Karibien över jul och nyår 2012-2013
- Utbyte 1 vecka i Trondheim, Norge 2013
- Klassresa till Split, Kroatien 2013
- Weekendresa till Tallinn 2013 (med sambon)
- Revyresa till Åland 2014
- Alanya, Turkiet 2014 (med sambon)

1. Bästa resan? 
Det är nog ett tufft val måste jag säga... Står nog mellan Karibien eller Kroatien. Turkiet 2010 var inte så pjåkigt det heller! Levi har alltid en speciell plats i mitt hjärta.. Och dendär campingsemestern har etsat sig fast i minnet. Får det bli oavgjort kanske?


2. Sämsta resan?
Här måste jag nog kanske säga Alanya 2011... Vädret var en fruktansvärd besvikelse, och jag var fitti på Turkiet i tre år innan jag bokade ny resa.


3. Dyraste resan?
Hmm, nån av Turkiet-resorna jag och sambon gjort antar jag, eftersom jag fått punga ut varenda cent själv på dem resorna.


4. Billigaste resan?
Karibien-resan, som mamma betalade för att vi firade pappas 50-årsdag. Det gick inte åt många dollar på den resan inte!


5. Roligaste resan?
Kroatien eller Trondheim! Karibien var också kul, men att resa med familjen är ju alltid en utmaning...


6. Mest spontana resa? 
Trondheim, helt klart. När vi blev tillfrågade om någon är intresserad av att göra en veckas utbyte till Norge på våren 2013 var jag inte sen med att sträcka upp handen. Tänkte nästan balla ur där ett tag, men är så himla glad att jag for iväg ändå! Den resan förändrade mig fundamentalt när det gäller att våga själv.


7. Den resan där jag shoppade mest?
Troligen nån av de tidiga Turkiet-resorna med familjen.. Vet inte hur många "Louis Vuitton"-väskor och andra fake märkeskläder jag handlat hem därifrån under åren!

8. Första resan som du kommer ihåg?
När vi hälsade på min faster i Södertälje när jag var fyra år.

9. Senaste resan?
Turkiet i september förra året.


10. Drömresemål?
Australien och USA!

11. Plats du kan tänka dig att åka tillbaka till?
Kroatien! Föll totalt för det landet, men nästa gång skulle jag hellre åka till Dubrovnik. Karibien kunde jag helt klart tänka mig att besöka igen, men en annan ort i så fall.


12. Bästa hotellet du har bott på?
Det vi bodde på nu senast i Alanya var riktigt bra, både standarden och läget. Men när vi var i Alanya 2006 med familjen var Erkaptan-hotellet fyrstjärnigt, så klassmässigt var väl det nog bäst hittills. I och för sig var inte vårt hotell i Split så illa heller, bara lite åsides och off-season... Och lägenheten där vi bodde på Curacao var ju fantastiskt placerad vid Karibiska havet! Oooch bästa med Alanya 2011-resan var ju helt klart hotellet. Såå.. Oavgjort igen?


13. Sämsta hotellet?
Oj.. Där vi bodde i Trondheim? Det var ju bara ett simpelt vandrarhem. Måste säga att jag aldrig bott på nåt riktigt dåligt hotell!

14. Det första du packar när du ska resa?
Det som finns i min "reselåda", typ spelkort, solbrillor, häften, pennor, extra plånböcker, ipodladdare och sånt..

15. Har du någonsin glömt passet?
Nope! Och hoppas att jag aldrig gör det heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar