25 mars 2015

Shoes, shoes, shoes

Jag vet inte hur det är med er, men åtminstone i denhär gården bor det en riktig skotönt. Och det är INTE Kalle... (han äger fem par skor, varav tre är arbetsskor). Men vad annat kan man väl vänta sig, när man härstammar från en kvinna som älskar skor. Okej, jag har aldrig varit nån såndär "shoeholic", alltså som shoppar skor bara för att det är skor. Sen kan vi plussa till det faktum att jag sällan, eller ska vi säga nästan aldrig, använder högklackat. Då faller redan den största stenen från skoshoppandets prakt bort.. Men många par skor, det äger jag, och har ägt under åren.

På senaste tiden har jag blivit lite av en anti-pryl-kvinna. Eller vi kan väl säga att jag i något skede insåg hur mycket pengar mitt shoppande kostat genom åren, och i nåt annat skede insåg att sen när vi flyttar härifrån så kommer jag att behöva packa alla dedär prylarna.. Med den insikten i bagaget har jag nu börjat tänka efter inte bara en, utan kanske fem gånger, innan jag köper nåt. Och det gäller också skor, som tidigare varit en av mina största fallgropar vad gäller impulsshopping. "Dihär va jo snygg!", "Dem kan va bra ti ha nangang...".

Kanske 2/3 av mina skor...

Jag tänker inte göra något skoinventerings-inlägg åt er, som jag gjorde med garderoben, men jag kan berätta dethär:

Allra helst använder jag bekväma skor, som passar med det mesta. Mina konjaksbruna kängor från Tuuri funkar perfekt till det. Sneakers är toppen, men dem använder man ju sällan i dethär landet, och med det jobbet jag har. På tal om jobbet ja, där spenderar jag ju största delen av min tid, och där behövs bekväma, tåliga, varma skor. Jag har ett par Catmandoo dojor som jag köpte för 20€ på loppis för nåt år sen, de funkar i de flesta väder. Fula som fan, men praktiska. När det regnar har jag mina Tretorn-gummistövlar, och på vintern kör jag med högskaftade, fodrade skor. När jag traskar uppför lokalbacken till gymmet, eller överlag när jag tar mig nånstans, så ska skorna vara enkla att trampa ner foten i. Sådär till "fest" brukar jag ha kängor, eller sen på krogen nån typ av ballerinas, eller de enda klackisarna jag äger; mina konjaksbruna kilklackar. Konjaksbrun är annars den överlägset mest dominerande färgen bland mina skor och väskor.

Mina 6 bästa/mest använda skor (okej jag vet ju inte med nya sneakersen ännu, men det finns stora chanser!). När jag skulle arrangera denna bild rensade jag sju par skor ur hyllan, som åkte i loppishögen...

Nå vart ville jag komma med dethär inlägget då? Ja säg he! Jo, jag skulle säkert klara mig med tio par skor, och inte hundratio, som jag har nu. Okej jag har väl inte hundratio par skor, men troligen närmare femti... Vågar inte ens räkna! Så sensmoralen för mig blir idag: SLUTA KÖPA SKOR (och typ om fem veckor visar jag stolt upp mina nya vår/sommarskor i ett inlägg, haha)

Hur är det med er andra där ute - är ni shoeholics? 

2 kommentarer:

  1. Nej, nej, sluta köpa skor kan man ju inte göra.Skor kan man ALDRIG ha för många av! Räknade här i vinter att jag har 7 par långskaftade vinterstövlar :) Och om man lägger bort 7 par skor så får man ju köpa lika många till i stället, så det så! Hälsar den sko-älskande människan du härstammar från.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojnej.. Ja tycker ja har alldeles för myki skor nu, sku vila slipp dem! (så ja får köp na nya san, hehehe)

      Radera