25 mars 2015

Blåbärs- havreyoghurt

Ikväll tänkte jag dela med mig av ett recept som jag för första gången gjorde på husa i högstadiet. Över tio år sen, alltså! Minns att det var en storfavorit som efterrätt till söndagsmiddagarna i barndomshemmet en tid. Och nu har det säkert gått 5-6 år sen jag gjort desserten senast. Vet inte riktigt hur det gick till, men det slog mig idag - suget efter Blåbärs- havreyoghurt. Rastlös som jag är orkade jag inte ligga här hemma och slösa bort mitt liv, utan trotsade förkylningen och gick ut på en minirunda i solnedgången. 20 minuter tog det ganska exakt, och for väl strax över 2 km. När jag kom in tyckte jag det passade riktigt bra att vända ihop yoghurten som kvällsmål!

Du behöver: (2-4 portioner)
- 1 dl vispgrädde
- 2 dl naturell yoghurt (jag använde turkisk)
- 1 banan
- 3 msk socker (lade 1 msk)
- 1 tsk vaniljsocker
> Vispa grädden, rör ner yoghurt, socker och vaniljsocker
> Mosa bananen och tillsätt i yoghurten

- 1 msk smör
- 3/4 dl havregryn
- 1/3 dl farinsocker
> Smält smöret i en panna, rör ner farinsocker och havregryn
> Bryn några minuter OBS! Bränns fort

- 1½ dl blåbär
- Socker (lämnade bort)

> Ös upp yoghurten toppat med blåbär och havregryn i skålar - njut!
Omnomnom!

2 kommentarer:

  1. Alltså, det här är ju skrämmande. Då jag satt och gick igenom gamla papper i går kväll så hittade jag en anteckning om att vi på en junttu här hos oss 2008 gjort blåbärs-havreyoghurt och jag satt och tänkte på att det borde jag göra nån gång snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Påråkat! Du måst laga e nan kvälld, he va lika gott som ja kom ihåg e.. Kanski till o med liti godari!

      Radera