2 mars 2015

Veckans två matkassar - eller: Vad man kan köpa för 80€

Okej, låtom oss prata om något vi alla vet en hel del om: Matuppköp. Jag vet inte hur ni brukar göra i era hus & hem, men här i Midgård så veckohandlar vi. Oftast åker vi och handlar på tisdagar, och köper för en vecka framåt. Mjölk och lite småsaker kan vi hamna att åka och hämta mot helgen, men annars klarar vi oss riktigt bra. Vi har ett varannan-vecka-system när vi köper mat, alltså sambon handlar en vecka och jag nästa. För det mesta rör det sig mellan 50 och 90€ när vi köper mat, beroende på vad och VAR vi handlar. Främst var.. Personligen tycker jag att det löns att köra de 50 kilometrarna till Vörå och tillbaks för att veckohandla på S-market, speciellt sen vi skaffat ägarkundskort i S-banken och får bonus på allt vi handlar. Sambon däremot vill gärna "stöda den lokala handeln" (läs: han är för lat för att åka och handla i en timme när han kan få det undanstökat på 15 minuter) och handlar hellre här på Livsmedel (K-butik) i Oravais.

Hur gör vi när vi handlar då, och framförallt, VAD brukar vi handla? Ja, som ni kanske vet så är jag ungefär världens mest organiserade och planerande person. I praktiken (gällande matuppköp) innebär detta att jag 1. På förhand gör upp en meny över veckans maträtter 2. Skriver handilslisto 3. i hyllordning, och 4. Ser till att det finns "reservmat" hemma. Denhär veckan t.ex. har jag skrivit "Makaronilåda, Panerad fisk med potatis/sallad och dippsås, Grisinnerfilé med ugnspotatis, och Grönsaksbiffar med ris och svampsås" på meny-lappen på kylskåpet. Jag vet att det inte kommer att räcka hela veckan, men då har vi laxfilé och kycklingstrimlor i frysen, så det går snabbt att fixa ihop nåt av det ifall det behövs. Varje vecka brukar jag se till att göra lite olika typer av maträtter, t.ex. en soppa, en gratäng, nåt lite godare, nåt lättare osv.

Vad brukar vi köpa då, förutom det som behövs till veckans maträtter? Tja, mjölk åtminstone. Min sambo dricker mellan 5 och 10 mjölkliter i veckan... (själv klarar jag mig bra på en halvliter ungefär). Något grönt, typ frukter, bär och grönsaker. Proteiner, såsom ost och kvarg. Och sen varierar dedär "övriga" köpen i veckan lite, det kan ju vara så att tandkrämen är slut, eller kanelen, eller tvättpulvret, tuggummit, saften eller havregrynen. Själv brukar jag oftast handla hem lite nötter eller salta kex, nåt att tugga på när det värsta suget kickar in. Vad vi däremot ALDRIG köper hem när vi veckohandlar är godis, chips eller liknande. Det sparar vi till fredags- eller lördagsinköpen!

Nu tänkte jag faktiskt visa er vad veckans två matkassar innehöll idag:

Vad man kan köpa för 80€ (på S-market i Vörå):
- lite över 1 kg bananer
- en ask kiwi
- en påse babyspenat
- en gurka
- kantarellsås
- två påsar nötter & mandlar
- tuggummi
- ett paket fiskbuljong
- vitmögelost
- salladsost
- mustapekkaost
- edamost
- två burkar kvarg
- två burkar smaksatt osockrad proteinkvarg
- grynostmellanmål
- en burk laktosfri vispgrädde
- en proteindryck
- 1 l yoghurt
- 1 l apelsinjuice
- Fun light
- 5 l mjölk
- två paket bacon
- en påse dippulver
- två pepparmix-påsar
- en påse kryddad klyftpotatis
- två paket tortelloni med soltorkad tomat
- ett paket frysta fiskfiléer
- ett paket grönsaksbiffar
- 700 g maletkött
- en grisinnerfilé
- två påsar frysta hallon

OBS! Jag väljer ALLTID det billigare alternativet om det finns, t.ex. Rainbow då jag handlar på S-butik. Nästa gång ska jag visa er vad man kan köpa för 80€ på Livsmedel här i Årvas...

Hur brukar ni göra med matuppköpen hemma hos er? Vilken butik föredrar du? Och tycker du att det du får för pengarna är värt summan du betalar (i alla lägen)?

14 kommentarer:

  1. Vi försöker att handla på Prisma/ S-market så långt e går, speciellt om vi ska ha mycket så far vi allti ti Prisma. Om vi bara behöver lite, typ mjölk el smör, så springer vi in ti K-market på vägen hem från skolan. Försöker nog planer på förhand vad vi ska ha, men kan nog ibland köp utanför listan om ja kommer på att vi behöver någonting som jag inte skrivit upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. om vi sku ha vägarna förbi Vasa oftare så sku ja jättegärna veckohandla på Prisma, eller Minimani! men eftersom vi sällan e ditåt in i veckorna så har ja istället valt att köra till Vörå... löns nog int att köpa nå stora grejer på mindre butiker! vi gör nog också såde att vi handlar mjölk å bröd å sånt smått som fattas på typ ABC, men annars undviker ja nog..

      Radera
  2. Tycker sånt här är så intressant :) Mina kostnader och vanor är ganska annorlunda eftersom jag bor själv och även har brukat äta lunch hemma. Brukar vara så dum så jag lägger en detaljerad och stram matbudget eftersom matkostnaderna annars alltid skjutit i höjden och jag (dumt nog) brukar spara in på (eller planera) matkostnaderna till förmån för sparande och i perioder för shopping... Dock resulterar detta i att i slutet av månaden har jag ätit upp all mat i frysen och alla bas- och torrvaror, och då blir ju första handlingen följande månad extra stor, och dessutom handlar jag då hygien- och städartiklar för månaden (räknar dem till matbudgeten). Då jag i budgeten utgår från en viss summa per vecka så skiter ju sig de följande veckorna ibland eller oftast. Fördelen är att jag blivit expert på att trolla ihop mat på "ingenting" och att systemet funkar så länge det finns en reserv att ta av ifall budgeten inte lyckas. Nackdelen att detta inte funkar i en familj. Nu då jag bytt jobb hade jag tänkt börja med ordentliga matlådor till lunch och lättare kvällsmat - eller det har väl varit idén hela tiden men har också blivit enklare luncher ibland - men överväger att unna mig en del färdigsallader för att slippa allt fix med matlådor hemma och att stressdiska dem på lunchen. Om jag handlar bara för veckans behov anser jag max 40 euro/vecka räcka men då ska det som sagt täcka lite mer än mat. Handlar det allra mesta på Lidl (frukt, mjölkprodukter och absolut alltid deras flytande tvättmedel) och S-market, oftast på måndagar och torsdagar. Vilken roman detta blev...

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo det brukar vara intressant att läsa om hur andra gör i vardagen, det kan ju vara så himla olika :) låter nog som om du har ett helt bra system ändå, man måste ju beakta att du bor ensam och ska ut med ALLA kostnader för mat, städgrejer osv själv. där har jag nog en fördel när vi är två! dessutom svider det ju inte lika hårt i börsen när man bara behöver betala 50-90e varannan vecka, och inte varje..

      när jag studerade i Jakobstad så handlade vi alltid på Lidl, blev ju sååå myki billigare! för en vecka så bruka matkostnaderna ligga på max 30€ för mig och sambon, när vi handlade där. men i och för sig så for vi alltid hem på fredagar, så i princip handlade vi då bara för 5 dagar...

      om jag sku ha ett annat jobb sku ja nog äta lättlunch på dagen och sen "ordentlig" mat på kvällen, men tyvärr lyckas det inte för mig. i och för sig får jag väl vara glad att jag får mat serverad på jobbet varje dag (för ca 3€/portion) så behöver jag inte hålla på och fixa med det :)

      Radera
  3. Jag handlar för 2 veckor åt gången här i Polen. Eftersom jag varit borta en månad så var jag tvungen att "fylla på lagre" lite, speciellt vatten, sköljmedel osv. Jag satte hela går kvällen och gjorde en "meny" kollade runt på lite nya recept, försöka räkna ut vilka dagar jag har tid att koka mat osv. (har flera sena skolkvällar så det blir lite ont med tid). Men jag har allti tyckt om att först fundera ut vad som "står på menyn" för då köper man inte något onödigt och så är det lätt då man har alla nödvändiga ingredienser :) Sen brukar jag kuna lägga till lite frukt och grönsaker och sånt som jag kan ta med som "mellanmål" till skolan. Nu kommer min hemleverans imoron och det blev o ligga på runt en 60€, men det räcker för 2 veckors mat samt vatten för hela månaden. Sen köpte jag lite dyrare pulverkaffe (brukar köpa ett billigt) men efter att ha varit i Finland och druckit "riktig" kaffe så fick jag inte billiga snabbkaffet o gå ner, det smakade inte alls bra mera :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. låter vettigt! ni har ju bra system som har med hemleverans, då kanske man faktiskt också bara klickar hem det som man skrivit på sin lista. fast ja skriver menyer och lista så slinker det ju nog oftast med nå nötter eller mörkchoklad eller nåt som man kanske inte ens sku behöva, typ karelska piroger eller köttpiroger...
      du hamnar att ha nån att skick riktigt kaffe på posten nudå ;)

      Radera
  4. Jag tycker om att unna mig bra råvaror och kvalité på vad jag äter. Tycker om att köpa mat från reko-ringar, eftersom jag vet att det är närproducerat och att djuren har haft det bra. Ifall man inte stöder det lokala eller väljer att köpa inhemskt så ska man inte heller förvänta sig att det finns kvar. Jag försöker att köpa råvaror enligt säsong, det är ingen vits att köpa produkter som har blivit fraktade över halva jordklotet (global uppvärmning) om man under sommarhalvåret kan få samma inhemskt odlade råvaror utan frakt (alt mycket kortare transport). Maten i Finland har aldrig varit så billig som nu, vilket gör att vi överkonsumerar en massa andra saker. Våra resurser kommer inte att hålla för evigt så frågan är hur vi spenderar dem och på vad vi väljer att prioritera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag handlar också från REKO-ring, men tyvärr så får man inte mycket annat än potatis, morötter och ägg därifrån just nu. Köper ibland fisk och kött också. Gissar att det till våren och sommaren blir mera frukt och grönt, så då kommer jag förstås att köpa sådant därifrån istället från butiken. För som du säger, vem vet hur långa vägar det blivit fraktade. Ekologiskt eller närodlat är ju oftast nog det vettigare alternativet, men tyvärr inte alltid så billigt...
      Här på vår närbutik så är allt nästan dubbelt dyrare än i större matbutiker, så därför väljer jag hellre att åka en bit för att handla.

      Radera
  5. Jag handlar alltid på Prisma eller S-market. Tycker de har billigaste maten plus att man får bonusen. Försöker att bara handla en gång i veckan och planerar då före veckans maträtter i stora drag. När det gäller kött har jag alltid börjat välja ekologiskt nu, tillagar inte kött här hemma varje dag så att det är dyrare då jag väl köper tycker jag inte gör så stor skillnad, jämnar väl ut sig. En del frukter har jag också börjat köpa ekologiskt, som t.ex citroner (som jag gärna dricker skivat i vatten).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter vettigt! Jag har inte riktigt kommit mig in på eko-vågen ännu, men åtmistone köper jag ekologiska bananer, eftersom de håller bättre ;) Men du har nog rätt, kött kunde man ju gott och väl köpa ekologiskt av, för det är garanterat värt det. Vi köper inte heller så ofta kött, så det skulle väl knappast kasta på många euro per månad.

      Radera
  6. Riktigt intressant inlägg! Jag (eller vi?) e så dåli på planer va vi ska ita en viko å san tå ja far å handlar ( oftast sjölv med ett eller två barn) så har ja oftast ingen aning om vad ja handlar eller vad vi ska ita den kommande veckan så oftast blir e att ja plokar liti va ja tror behövs åså kan e hamn på allt milla 50-100€. Det billigare alternativet slutar oftast me att hälftin fattas å e blir en massa småhandlas in i viko tå nating fattas. He e ganska svårt att planer å så att all blir nöjd eftersom att kyckling å fisk int gillas åv största delen människor i husi ( läs kara, melissa iter ju int direkt nating än). Sko verkligen behöv buri skirv listor tå ja far å handel å fara en dag tå ja helst bara har eit bån me me så ja int behöver hald reda på ein som springer över allt å plockar i sin egen vagn å underhåll en liten fröken som tycker he e tråkit att handel om o int råkar sova.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett litet tips från kontrollfreaket: Sess ner dan föri ni ska fara å handil å skriv ihop en listo me maträtter ni tänkt laga nästa viko, åså skriver do handilsliston utgåend från he. He underlättar jättemyki både tå man ska handel, å san tå man ska tillreid matin varje da! Har man t.ex. bråttom nan dag kan man si till så att e finns mat från föregåend dag, eller så väljer man na som gar enkelt att fix ihop, typ makaroner å korv...

      Kalle å jo å liti tjinkko me vissa mat, åtminstoni om ja vill laga na "nyttigare", typ sallad eller nan soppo. Han klagar tå att han int blir mätt. Men tå bruk ja säg att om itt e dåger får an no gärna laga matin sjölv, så tå bruk an va tyst ;) Oftast bruk ja å si till så e allti finns na reservmat åt Kalle, typ ärtsoppo (som an älskar) eller na malakött i frysin, så om ja itt sjölv känder för att laga mat så får an laga he åt se.

      Radera
  7. Vi handlar också en gång i veckan (och ifall typ mjölken tar slut och vi har ärende nånstans handlar vi lite till då) främst på halpa-halli. Kött har vi från älgjakten i frysen och ska vi ha något annat kött köper vi det på nedsatt pris och fryser in. Runt 60€ brukar vi hamna på för två personer + hund + sånt vi inte köper varje vecka, t.ex. ost, potatis, pasta...så ungefär 40-50€ per vecka.
    Är själv uppfödd med att handla på erbjudanden och se på priser medan J inte har behövt det, så jag föredrar halppis och K-butiker där det alltid finns "basvaror" på specialpris och man märker prisskillnaden redan i kassan.
    S-bonus samlar vi in på bensin och de flesta restaurangbesök istället :)
    Intressant inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen intressant att läsa om hur andra gör, man kan ju ha så himla olika syn på vad som är "normalt" eller inte :)

      Jag brukar också handla mycket på erbjudande. Väljer alltid att köpa hem fisk eller kyckling om det är nån euro billigare (föredrar att göra det på K-affär där man ofta får lite billigare med plussakortet) och så kan man frysa in ifall man inte behöver det. För torrvaror och städmedel etc skulle jag gärna handla på Lidl, men vi har så sällan vägarna mot Vasa/Jakobstad att det inte lyckas :/ Då tycker jag att S-butikerna är bättre just i och med att man får samlat bonus, som man sen kan använda till matinköp. Brukar nog också handla på Halpahalli ibland, men tycker att de har ganska dåligt utbud för det mesta (åtminstone i Vörå), så då handlar jag hellre på S-market.

      Radera