2 juli 2014

Fotovägg

Ni som hängt med i denhär bloggen sen flytten hit till Midgård kanske vet att vi har x-antal stora tomma väggytor att fylla. Stora hallen, som vi tapetserade och målade förra året i augusti, har fortfarande inget annat än bubblor på väggarna. En tid nu har jag funderat på vad jag ska hitta på för att fylla dedär tomrummen. I och med det dåligt framskridande projektet "hallbord och hyllor målade med järnsulfat" fylls ju en del av väggarna. Om vi NÅNSIN får färdigt kontoret vill säga, så vi har nånstans att lägga vägghyllorna... Köpte ju ett gammalt fönster för 2€ också i vintras, som jag inte ännu heller fått fört till Lunds för byte till speglar. Tanken är ju att det ska hänga på den långa väggen mot köket, ovanför hallbordet. Men eftersom vi inte har nåt hallbord, så är det inget att skynda sig för. I vår/sommar har jag varit på jakt efter en stor, gammal världskarta. Förstås råkade det sig ju så att när vi var på Åland hade de vindtömningsloppis både på Ytterjeppo skola och vid Normen, men det missade jag ju. Och jag fick veta i efterhand att där fanns många fina kandidater åt mig. 

Som ni ser, en väldigt tom och tråkig hall, med nästan 4 meter till tak! (och bra med många dörrar att torka lakan på, haha)
 Hit kommer det nästan 2 meter långa hallbordet, och ovanför det spegeln av ett gammalt fönster.
 Vår udda hörna, som för tillfället är både en myshörna och en kontorshörna. Tanken här är att tre hyllor målade med järnsulfat  ska komma ungefär där skrivbordet står idag, mest för att fylla upp väggyta, och så jag ska ha nånstans att ställa alla mina otaliga inredningsprylar. En snygg, gammaldags skolplansch skulle passa utmärkt vid gungstolsväggen!
Här hade jag tänkt mig t.ex. en gammal världskarta för att fylla upp och täcka bubblorna.

Nu såhär i semestertiden försöker jag hitta på små projekt som jag själv kan verkställa, utan sambons hjälp. Så att fylla dessa vägar har blivit mitt mål under juli månad. Åtminstone ska jag BÖRJA fylla dem. När jag kikade in i "kontorsskåpet", som verkligen är i behov av städning, lade jag märke till hur fruktansvärt mycket tavlor, ramar och bilder jag har, som bara ligger och skräpar. Det är varmansbilder, barndomsbilder and whatnot. Idag slog tanken mig att hey, varför inte göra en fotovägg? Det är ju ganska populärt just nu, åtminstone om man hänger med i bloggvärlden. Så jag sökte lite inspiration:

Lindas fotovägg inspirerar mig mest! Olika former, ramar, färger, men ändå stilrent. Och lite sådär nonchalant utplacerade, men ändå med precision mätta (dock måste jag erkänna att det mest är stockväggen som är wow-et för mig)

Ni som känner mig i verkliga livet vet säkert vilket kontrollfreak jag är. Här i bloggen syns det kanske i min inredning, i hur viktig jag är med placering av saker. Symmetri är något som ligger mig väldigt nära hjärtat! Orsaken till att det tar så länge för mig att torka damm är att alla saker har sin egen plats, på centimetern eller ibland till och med millimetern. När jag har tråkigt kan jag fördriva tid med att gå omkring i lägenheten och flytta på saker och se ifall det förändrar helheten. Och det gör det oftast. Kanske borde sätta mig in i dethär med Feng Shui lite mera!?

Nåja, vart jag ville komma med dethär är att jag är lite nervös över att göra en fotovägg. Perfektionisten i mig vill gärna ha likadana ramar, raka linjer, ja, symmetri helt enkelt. Men jag har så många olika ramar: bruna, svarta, vita, trä, plast, metall... Motiven är olika, stilarna är olika. Om man tittar på inredningstrenden just nu, och kikar ni på bilderna ovan, så ser man att det får vara lite huller om buller, det får vara blandat. Och jag tror jag är okej med det, eller ska vi säga, jag KAN bli okej med det. Tror jag. Så, challenge accepted!

2 kommentarer:

  1. Wohoo, ede kommer jo bli ho snyggt som helst! :D

    Å som sagt så star ande eina skåolkarton som ja köpt bara å tar åpp rym i förrådi vårt, så ifall do vill överta an ere bara att hojt till! Ja har int tillräckligt me ståora väggar för att få åpp två kartor, så e sko jo va bra ifall an sko kom ti nytta. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja sko kona prov ut an åtminstone, kan ju händ ja "haska" sista väggin an sko pass på no tå ja laga fotoväggen ;)

      Radera