6 november 2013

Min relation till sallader

Vet inte hur det är med er, men dethär med nyttig livsstil får nog dra åt pipsvängen när det kommer till att knapra "gräs" dagarna i ända. Är absolut inte en salladsmänniska, och kan faktiskt inte förstå hur folk orkar äta sallad dag ut och dag in, utan att tröttna. Och blir de faktiskt mätta på det?! Tja, visst finns det mycket man kan lägga i en sallad. Lax, kyckling, räkor, köttbitar, you name it. Men seriöst, hur ofta orkar man själv göra en sån sallad? Åtminstone när jag fixar sallad finns det ingen som helst motivation att göra invecklade, nymodiga saker. Har verkligen inget "salladstänk". Så mest blir det bara issallad, tomat och gurka, och ibland Apetina's salladsost. Och let's face it - jag är urtrött på det! Kom på mig själv idag med att bara sucka när jag öppnade nedre kylen. Har faktiskt inte gjort en sallad till maten på ÖVER TVÅ VECKOR. 
Är i desperat behov av nya sallader, speciellt om jag ska börja byta ut stora delar av mina middagskolhydrater till grönare alternativ. I några års tid nu har jag intalat mig själv att jag klarar mig på en gång varm mat om dagen, och det vore ju då på jobbet. Vilket alltså innebär att min middag borde bli en sallad med något gott till, då exempelvis lax. Men hur ofta köper jag lax? Och hur god blir dendär salladen då sist och slutligen? Nä just det, inte som jag tänkt mig. Så varje gång ja bestämt mig för att äta sallad till middag så gör jag en soppa istället. Räknar det som lättlunch och tycker det är mycket godare. Nyttigare? Nä knappast när jag sätter i grädde och bacon and shit. Men kanske bättre än kyckling och jasminris.

Den hittills godaste salladen som nånsin färdats genom mitt system: Sweet Vaasa's laxsallad. OMG alltså. Suktar efter den dagligen! Om ändå alla sallader vore sådär goda.. Men helst inte sådär dyra!
 Brukar ju köpa kyckling-caesar på K-Supermarket i Jeppis, och den är helt sjukt god, men också ganska många euro. Funderar om det är lika gott att göra egen?
 Ibland kan jag bli sugen på räksallad. Men sen om jag gör en så är den absolut inte lika god som i mina fantasier. Avokado är annars en sak som jag försöker lära mig att äta bara sådär.
På mommos 70-årsfest åt vi ju en supergod sallad med parmaskinka och mozzarella. Kanske nåt att testa på?

De tre nedersta bilderna är Googlade

Nu tycker jag att DU, just du, ska berätta vad du tycker om för sallader. Äter du sallader? Blir det, som för mig, mest grönsallad till maten? Har du nåt superdupermegabra tips som jag helt och hållet missat? Eller dissar du sallader och grönt helt och hållet och äter vad du vill? Ja, whatever it is, hit me with it!

10 kommentarer:

  1. Om man får en riktigt lyckad sallad så sko jag kona äta e dagligen, hur myki som helst. Men för att jag ska bli mätt på en sallad så behöver e vara na mejr än bara sallad, annars sir jag e som ett tillbehör till matin. Favoriten för tillfället e laxsallad från GreenZ, men han e dyr som bara vad, sen har jag börja tyck om skolans räksallad (mest för att he e så billigt). Lagar jag sjölv blir e sallad, gurka, paprika (tycker verkligen int om tomat) som bas åså lägger jag till typ tonfisk, räkor eller na ost. Vindruvor bruk jag har i för att he ska bli extra gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja alltså om nan sko laga en supergod å matig sallad åt me ti middag varje dag så sko e ju int va na problem! på he sätti har ja int na problem me sallader, men tå ja lagar sjölv blir e int som ja tänkt me, å tå blir ja så besviken :/ vindruvor e smarrigt i sallad jo! fast tå e jo risken att man säter i halva askin... ja har otroligt svårt me tonfisksallad. tycker he blir alltfö torrt..

      Radera
  2. Ja erkänner att ja e megadåli på sallader! I skolan försöker ja no allti äta liti grönsallad ti maten, men hid hejm köper ja nästan bara tå Adde kommer på besök..
    Matsallader (kyckling-, räk- osv) äter ja ibland ifall ja e jättehungrig men e int finns nåt annat ätbart i butiken el skolan (bruk ibland köp tå ja åker tåg), men int hålls ja mätt på e så läng..

    SvaraRadera
    Svar
    1. på arbeiti äter ja nog allti sallad, bruk fösök ta ca 1/3 tallrik. men mätt blir ja jo int på sallad ifall int he e na protein i e. har nog verkligen fuska me sallad som tillbehör ti matin jär hejm no, å he märks på portionsstorleikan..

      Radera
  3. Jag o avskyr att laga sallader själv! He händer INT ofta! Dock äter ja gärna sallad ba ja int böv laga sjölv ;) Jag älskar Subways sallad! Man får välj va man vill ha i an, precis som tå man köper bröd tärifrån. Ja brukar ta grönsallad, gurka, rödlök, grillat kycklingbröst (dubbel sats), vitlökssås, salt o peppar. NAM!! O så tycker ja att Sweet Wasa har superbra sallader o! Men test Subways sallader om int du har gjort e! Di sir int na god ut på bild, men ja lovar - di e skitgod o man blir dessutom mätt åv dem! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. in på sama spår ja å! sko nog kona äta dagligen (elär janå, kanski) bara nan sko laga na smarrit åt me :) bleiv som sagt väldigt fötjust i Sweet Vaasa's laxsallad, å K-Supermarkets kycklingsallad e å en favorit. men sko jo aldri lyckas få sama goda smak om ja sko laga e jär hejm... Subways sallader har ja aldri smaka faktiskt, men tänkt ja sko prov på e nästa gang ja far ti naprapatin tå ja böv na käk föri zumba :)

      Radera
  4. jag växte upp i ett hem där vi ALDRIG gjorde sallad, inte till vardags, inte till fest. men ändå tror jag att vi åt mer grönsaker än medelfinländaren - vi blanda helt enkelt aldrig ihop dem, utan åt dem som de är. Och det tycker jag också att är godast - jag undviker "vanliga" sallader (kombinationen sallat, gurka, tomat) för att jag helt enkelt inte tycker det är gott, varför äta något som man inte tycker om? hellre skivar jag en halv gurka på min tallrik, eller en paprika eller ett par tomater, eller ett äpple, snabbt, smidigt och, i mitt tycke, gott.. sallader gör jag också ibland, men bara av sånt som jag vet att blir gott, paprika brukar alltid fungera. (och t.ex issallat, kiwi, jordgubbar, leipäjuusto och nötter blir en god sommarsallad)

    Jag har alltid tomat, morot och paprika hemma, har man dåligt samvete över att inte ätit hälsosamt kan man alltid hugga tänderna i en paprika och sova gott på natten :)

    "Enkla, rena smaker vinner när råvarorna är perfekta." sa nån klok nångång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! i mitt hem gjorde vi också väldigt sällan "blandsallad", det blev nog mest skivad gurka o tomat till maten. Själv tycker jag nog i princip om blandningen av då t.ex. issallad, tomat o gurka, men blir trött på det när jag aldrig varierar.. Ibland brukar jag också köra med att ta en hel tomat eller en gurkbit eller två morötter, och då kan jag återfå "salladsmotivationen". Men borde verkligen lära mig göra nån annan bassallad. Dendär sommarsalladen lät ju supergod! Måste erkänna att jag faktiskt inte satt frukt i sallad nångång..

      Radera
  5. Har aldrig varit en salladsälskare heller, men med de senaste åren har jag faktiskt börjat laga en maffig sallad nu som då. Brukar oftast innehålla sallad, gurka, paprika, kyckling, feta ost (den i soltorkade tomater). Släng i några "brödbitar" som finns köpas i påsar och så lite frön. Finns en så kallad salladsmix, som faktiskt är riktigt gott.
    Ibland kan det bli en klick grekisk dressing på också. Vill man ha lite extra brukar jag sätta i ännu några kokta pasta rör, ifall ja int har så mycke sallad då.
    Men pricket över i är nog lite hur man kryddar broilern (mycket chili! låter kanske hemskt, men det märks inte i slutänden, haha) :D
    Där kom en "kort" ramsa hur jag blivit förtjust i maffiga sallader :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. oj, det låter verkligen supergott! ska testa nån gång :) är överförtjust i starka smaker, så chilin är nog inte mej emot.. vet nog själv att om jag tog mig tid att skaffa bra ingredienser till en matig sallad så sku ja kanske komma mig för att göra de oftare. men när jag bara handlar hem issallad, gurka, tomat å salladsost, så va sku e bli nån succé...

      Radera