16 november 2013

Gymmandet

För en tid sen, ja jag vågar nästan säga för en halv evighet sen, skrev Minna en kommentar som löd såhär: "Om du fortfarand vill ha liti inspiration till ett blogginlägg så sko jag vara ganska intressera åv att veta hur gymmi sir ut, om he e stor eller lill, va e finns för maskiner, brukar e vara myki folk osv. Kanski int vad du gör på gymmi, utan mejr, vad e finns att göra och hur e sir ut. Eller na liknand :D"

Let's face it: jag tycker det är pinsamt att fota om någon annan är på gymmet. Jag är nästan alltid på gym samtidigt som någon/några andra. Jag är glömsk och lat. Så därför denna fördröjning med detta inlägg. Men nu kommer det, och jag hoppas Minna att du får svar på dina frågor! Tycker förresten att ni ska spana in Minnas duktiga gymmande som gett fina resultat under hösten. Önskar att jag själv såg en sådär stor förändring när jag kollar mig själv i spegeln! Kanske en vacker dag...

Först några bilder:
Välkommen till Gnistan, som är beläget i UF-husets källare!
I "stora rummet" finns det en hel del maskiner.
Ett förråd med hantlar osv finns också i anslutning till stora rummet.
Litet omklädningsrum rakt fram.
I "lilla rummet", som nästan ingen använder, finns också några maskiner. Men rummet är kanske inte speciellt inbjudande med drag från ytterdörren och urgamla, halvfunkande maskiner...
Men dem ha jo fösöka iaf!
Och en jag från onsdagens träningspass. Pumpade lårmuskler, hejbaa!

Gnistan är ett ganska litet, gammalt och trångt gym. Själv tycker jag att det är hemtrevligt på något vis, det tyckte jag från första stund. Hittills har alla maskiner funnits som jag behöver, men då ska ni ta i beaktande att jag har min PT Sabina som gör upp programmen åt mig, och hon gymmar själv där, så hon vet vad som finns att ta till.. Mycket kan man ju göra utan maskiner också.

Ett stort plus för att det väldigt sällan är mycket folk och gymmar. Visserligen kan det bero på både veckodag och tid på dygnet, men har nog aldrig behövt vänta många minuter på en maskin. Minus för att stället är så trångt. Man får passa sig när man stretchar, är det 5 andra på gymmet samtidigt finns det en viss risk att få en hantel eller stång i huvudet.. Och sen är många av maskinerna väldigt gamla. Det gnisslar och gnäller och ibland får man inte ens flyttat pluppen till rätt vikt. Men som sagt, för mig duger det bra!

Är inte speciellt insatt i vad maskinerna heter eller har för funktioner. Som en riktig gym-rookie i augusti fick Sabina ha genomgång med mig och snabbt visa och berätta vad vilken maskin kan "uträtta". Tyvärr så har jag nog glömt många av maskinerna, som jag inte använt i mina program. Brukar vara spännande när jag får nytt schema och ska försöka lista ut vad nåt betyder, innan Sabina visat åt mig! T.ex. visste jag inte förra veckan vad en smithmaskin är... Så om nån undrar vad det finns för maskiner säger jag: titta på bilderna, men jag tror det finns lite av varje.

En allmän observation är annars att männen på gymmet lyfter, kvinnorna kör magmuskler. Vet inte om det kanske är så på alla andra gym också... Eller sen råkar jag alltid gymma på en viss persons armday eller legday. Och sen tycker jag speciellt mycket om att fnissa åt alla amatörer (kan tänka mig hur mycket folk fnissar åt mig mellan varven) på plats. Men det tycker jag inte vi ska gå in på just nu... En annan gång kanske!

Upcoming också ett inlägg om hur det går med min kost och träning.

2 kommentarer:

  1. Jag tränar ju själv på Gnistan och tycker att det är ett helt bra gym. Du kommer som du är, tränar och åker hem. Den senaste tiden har man förstås fått se en hel del olika träningsstilar, men så länge man kör sitt eget race och tränar det som fungerar för en själv så tycker jag att det är helt okej ändå.

    Visst finns det förbättringar som kunde göras på Gnistan också med tanke på populariteten. Men i det stora hela är ju gymmet riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. håller helt med, för den prisklass vi betalar tycker jag nog det finns mycket grejer och maskiner att ta till! tyvärr är det ju synd att inte alla kommer till gymmet för att träna, vad det verkar som, eftersom det finns en hel del som bara sitter o hänger o tar upp plats.. men var o en får ju göra som de vill! är nog annars helt nöjd med stället och maskinerna osv :) och som du säger, man får ju komma som man är!

      Radera