18 juli 2016

Tåg till San Diego

Lördag, och slutet på min Hollywood-vistelse. Gjorde mig i ordning, åt frukost, packade väskorna och checkade ut. Började vandra iväg mot metrostationen, men ungefär halvvägs insåg jag att jag glömt min telefon på vessan i receptionen... Panik, hade ju bankkortet i fodralet! Bara att vända om, tack och lov hade de hittat den och jag fick börja om min resa. Nå, detta var det första missödet för dagen, och fler skulle det bli.. När jag kom till metrostationen hann jag med fem sekunders marginal på tåget.. Så lite tur! Men då var det förseningar, och det som borde ha tagit ca 20 minuter tog nu 40. När jag anlände till Union station hade jag typ 10 minuter på mig att söka mig till tåget som skulle ta mig till San Diego. Hade inte bokat nån biljett på förhand, för att mitt kort nekades vid bokningen, men antog att det skulle finnas en biljettlucka nånstans. Någon sån hittade jag inte i min brådska, så gick bara raka vägen till tåget. Visade sig att om man köper biljetten direkt på tåget kostar det 15 dollar mer... Yay, bara att hosta upp då.

Nå, på tåget kom jag mig i varje fall, och vi började vår resa mot San Diego. Tre timmar tog det ungefär, och jag fördrev mest tid med att telefonnörda, lyssna på musik och äta en smörgås. Kom fram strax efter klockan två nån gång, och började vandra iväg mot hostellet, som var cirka en kilometer ifrån. Men jösses innan jag hittat rätt ställe.. Gick runt i cirklar några gånger!

Checkade in, och hade sen tänkt mig iväg till stranden, men det visade sig att bussarna dit inte gick på helgerna. Alltså skulle jag först ha behövt åka trolley till Old Town (20-30 min) och sen därifrån hoppa på en buss till stranden (30-60 min). Blev lite sur för att inget gick som jag tänkt mig denna dag, så bestämde mig för att köra plan b - titta runt mig och sen gå på bio ikväll. Men gissa hur det var med bion, den hade nyss stängt ner... Suck.

Nå, turligt nog hade jag en vänlig äldre herreman som bodde i rummet som gav mig tips och idéer. Fick till och med låna hans trolleykort för att ta mig fram, för det var giltigt hela dagen och han behövde det inte mer. Tänk vad det finns snälla mänskor! Nå, sagt och gjort, gick iväg till trolleystationen cirka 5 minuter bort, och hoppade på tåget till Old Town. Där vandrade jag runt en stund och spanade in mänskorna och alla vackra föremål och små butiker. Sen trolley tillbaks, men hoppade av i området Little Italy och vandrade där en stund tills jag gick tillbaks till hostellet, dock via tågstationen för att boka en biljett till kommande dags tågresa.

Väl på hostellet tog jag en snabb dusch, gjorde mig i ordning, och gick sen ner till restaurangen bredvid för att få i mig lite mat. En tallrik pasta och en iste blev det, och så tillbaks upp till hostellet för att chilla och skriva ikapp mig i resedagboken, prata i telefon.. Massor av ljud utanför fönstret, så erkänner att jag inte sov särskilt bra den natten!

Lite bitter på tåget..

Utsikt ur hostelrummet.
Trolley...
... till Old Town.
Hittade en butik som doftade så underbart, de gjorde ljus och tvålar osv., hade kunnat stanna där och sniffa hela kvällen!
Otroligt vackra handgjorda ljus!
Sen iväg till Little Italy.

En god portion fettucine alfredo med kyckling!