19 juli 2016

San Diego och tåg tillbaks till LA

Söndag, och jag vaknade upp i ett soligt och varmt San Diego. Gjorde mig i ordning, packade väskan, åt frukost, checkade ut, och traskade sen iväg några kvarter till trolleyn. Åkte till tågstationen och lämnade mina väskor där på förvaring, och gick ner till hamnen, två gator ner. Där köpte jag en biljett och hoppade på färjan ut till Coronado Island.

Coronado är en liten stad ute på en ö, som vaknar till liv på sommaren och lockar turister till sina stränder. Jag liftade ner till stranden med en gratis shuttlebus. Irrade omkring en stund innan jag hittade ett ställe att byta till bikini. Sen var det bara att slänga sig på stranden! Fördrev nästan två timmar med att läsa och njuta av solen. Skönt att det var ganska blåsigt, det svalkade skönt i värmen.

Vid halv tre tog jag färjan tillbaks till fastlandet, och gick till Little Italy för en pizza, innan det var dags att stiga på tåget 15:58. Resan tillbaks till Los Angeles tog ungefär tre timmar, och så var jag framme vid Union station i downtown LA. Bestämde mig för att ta den säkra vägen för att komma mig till Venice Beach, där jag skulle övernatta. Det innebar en Flyaway-buss till LAX, och därifrån en supershuttle till Venice. Kostade mig 28$ och tog ungefär två timmar, med lite väntetid och massa trafik på flygfältet.

På färjan, i väntan på avfärd..
 Lite San Diego i bakgrunden!
PS vet inte vad jag gjort med min kamera, men den fokuserar lite dåligt.. Sorry för det. Borde kanske lära mig inställningarna! Hehe.
 Man kan också ta sig ut till Coronado via en lång bro.
 Welcome to Coronado Island!
 Mysigt litet ställe med massa butiker och caféer.
Bussen släppte av mig vid en hamn..
.. och så var det bara att gå över vägen till stranden.
 Stranden var väl kanske inte den allra vackraste i stan (hade inte tid att åka dit, tyvärr), men den fick klart godkänt!

Blåsigt, men det var bara skönt!
Njuter!
Tillbaks med färjan och på väg till Little Italy såg jag detta fina skepp i hamnen.
Åt en supergod väldigt stark salamipizza på en restaurang som fått titeln "San Diegos bästa pizzor 2014". Verkligen gott, men hot...

Väl framme i Venice checkade jag in på hostellet, Samesun Venice Beach, och började min research hur jag skulle ta mig till Las Vegas nästa dag. Nå, visade sig att Greyhound-stationen ligger i downtown LA, alltså där jag precis kommit från... En totalt onödig resa till Venice, med andra ord. Gjorde lite research och skulle boka bussen, men det visade sig vara lättare sagt än gjort. Fick till slut ta hjälp av killen i receptionen, för att få mina biljetter. När det var fixat hade jag ännu en sak kvar att göra, nämligen boka om boendet för när jag kommer tillbaks från Vegas. Tanken var ju att jag skulle bo på samma hostel i Venice Beach, men  i och med att det var så långt borta bokade jag om till downtown i stället.

Plötsligt hade klockan blivit tolv på natten och det ända jag fått uträttat var att boka och duscha mig. Hann inte ens äta! Nå, får väl tänka att jag sparade några slantar på att inte behöva äta ute...