14 juli 2016

Los Angeles: Disneyland

Första dagen utan Trek America-gruppen, verkligen underligt att vakna upp ensam på ett hotellrum, utan nån annan att parera morgonrutinerna med, ingen frukost att stressa ner till och inget klockslag att passa. Vaknade runt åtta, ringde ett långt whatsapp-samtal hem, gjorde mig i ordning, gick ner och åt frukost, och traskade sen iväg den korta vägen till Jackies hotell. Hann faktiskt vinka hejdå åt resten av gänget, eftersom de hade samling i lobbyn precis när jag kom. Dags att gå skilda vägar på riktigt då, många kramar och önskan om att vi ses nån gång igen...

Jackie och jag hade beslutat oss för att åka till Disneyland, eller ja, egentligen var det väl hon som planerat att åka dit på sin lediga dag i LA, och jag liksom bara hakade på. Vi åkte med hotellets shuttle till flygfältet, och bokade en annan shuttle för att ta oss till Anaheim, där Disneyland ligger. Fick vänta en stund, och sen hoppade vi på och åkte iväg. Runt 1,5 timmar tog det, och vi betalade 33 dollar för två stycken. Blev dumpade vid ett random hotell på andra sidan vägen från Disney-porten. Och så började äventyret då!

Vi anlände till parken runt 12:30, och åkte hem först vid 22:30(!), så det blev verkligen en heldag... Och det var det absolut värt, hade riktigt roligt! Kände oss som små barn när vi åkte i alla möjliga karuseller och vattenstockar och små äventyrsbergochdalbanor. Åt lite emellanåt, och drack massor av vatten, för det var verkligen varmt! Ganska mycket köande blev det också, för det var verkligen mycket folk i farten. Smockat överallt.. Började nog bli ganska trött där vid sjutiden, men fick bara bita ihop, för vi skulle se nattparaden, som startade klockan nio på kvällen. Själv var jag kanske inte så ivrig på just den programpunkten, men måste säga att jag nog fick slänga mig i väggen. Paraden var helt fantastiskt! Ni kommer förstå när ni ser bilderna, eller det hoppas jag att ni ska göra.

När paraden var slut var det då dags att orientera sig hem på nåt vis. Det visade sig bli lite väl invecklat... Hela dagen hade jag tjatat på Jackie och frågat hur vi ska ta oss hem, att vi borde nog fråga nån, och om hon är säker på att bussarna går tillbaks ännu efter paraden. Jodå, hon var säker på att shuttlebussarna går 24/7. Nå, när vi frågade i infon så sa damen där att bussarna slutat gå för dagen... Jamen så kul, hon rekommenderade metro men det var nog inget alternativ för oss, skulle ha behövt göra typ fem byten och det skulle ta oss två timmar att komma tillbaks, om vi ens hittar till rätt ställe... Alternativet var att boka en bil på supershuttle.com, men i och med att ingen av oss hade tillgång till internet så fick vi skippa det alternativet. Försökte hålla utkik efter shuttlebussar vid parkeringen, men icke.. Bara att bita i det sura äpplet då och traska iväg till hotellet där vi blev avsläppta och fråga om de kunde ringa en van. Javisst, men det kostar 100$ till LAX, informerade killen oss. Janå, vi behövde ju komma oss tillbaks till LA (typ 30-40 kilometer) så det var bara att hosta upp. Måste säga att jag var på väldigt dåligt humör efter den incidenten! Men om vi ska se det positiva så gick det fort, vi kom oss ända till hotellet på ungefär 40 minuter. Så var det bara att stupa i säng då, efter en intensiv dag.

 Welcome to Disneyland, Los Angeles!
 Dagparaden var i full gång när vi anlände.
 I "Tomorrowland"-delen av parken hade de Star Wars tema...
 ... och vi fick träffa Chewbacca!
Drottningen ur Snövit.
 "It's a small world" var en intressant upplevelse.
 En liten temavärld med olika världsdelar.
 Nästa äventyr var i "Adventureland"-delen av parken, en jungle cruise.
Och ungefär efter det insåg jag att jag inte orkar släpa fram systemkameran hela tiden, så det blev inte så många bilder förrän paraden på kvällen...
Disneeeey!
 
Dagens lunch var en väldigt god bakad potatis med bacon.
 En av de roliga bergochdalbanorna vi åkte i.
 Haunted Mansion.
Kände oss väldigt vuxna när vi åkte i Nalle Puh-tåget, haha!
 Splash Mountain var definitivt värt att köa för!
 
Middagen blev en lobster roll med kryddiga chips till.
 Walt Disney och Musse Pigg.
 Detta var också en rolig upplevelse, en slags vattenbana inuti berget.
 Disneyland after dark.
 Paraden "Paint The Night" på intågande!
 Det var väldigt mycket folk!
 Elsa och Anna! Ojoj om mina dagisbarn varit där...
.. och snögubben Olof! Nu känns det som om jag verkligen borde ta mig tid att se Frozen-filmen.
Och förstås avslutade självaste Musse Pigg paraden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar