17 december 2016

Lucka 17: American Pancakes

Idag tänkte jag vara så hjärtans vänlig och sätta upp receptet på de mest perfekta amerikanska pannkakorna. Minns inte om det var förra hösten eller tidigt i vårvintras som mamma och jag gick på kurs för att lära oss göra dessa godingar av en riktig amerikan. Dock var han en sån som inte använde recept, utan lärde ut tillredningssättet "på känsla". Jag har alltså aldrig måttat när jag gjort pannkakorna, men i morse när vi skulle göra frukost bestämde jag mig för att underlätta lite för er. För jag vet själv att jag skulle bli väldigt frustrerad om nån skrev att man ska ta "passligt med mjöl"... Så här kommer det!

Går att variera i all oändlighet, man behöver inte nödvändigtvis smaksätta pannkakorna med något, men själv tycker jag det blir godare så. Vår favorit är med hallon och vitchoklad. Blåbär är också riktigt gott, eller med mörkchokladbitar. Sen kan man ju förstås toppa med vad man vill. Idag blev det hallon och lönnsirap. Mumsfilibabba! Absolut inte den hälsosammaste frukosten, men ibland måste man ju få unna sig en riktigt god frukost.


 Du behöver:
(för 6-10 st, beroende på storlek)
- ca 4,5 dl vetemjöl
- en nypa salt
- 2 msk socker
- 3 msk olja
- 2 ägg
- 2 dl surmjölk (piimä)
- 2,5 tsk soda
- ca ½ dl vatten

Gör så här:
> Blanda ihop vetemjöl, salt och socker i en bunke
> Blanda i olja och ägg, obs, använd slev, inte visp!
> Rör ner surmjölken, blanda slät
> Mät upp sodan i ett glas, häll över lite vatten och rör noga så sodan löser sig
> Häll i sodavattnet i övriga smeten, blanda väl
OBS OBS OBS viktigt att du inte sätter sodan rakt i smeten med surmjölken, då kan det ske en mindre explosion, eftersom de reagerar med varann!
> Konsistensen ska vara ganska tjock, det ska ta några sekunder innan smeten faller av sleven när du vinklar den neråt
> Låt svälla minst 10 min. Kan också stå över natten i kylskåp!

 > Hetta upp en stor stekpanna, men obs, sätt INTE i smör! Kolla om pannan är varm genom att skvätta i lite vatten, om vattendropparna "dansar" så är stekpannan tillräckligt het
> Klicka i en passlig mängd smet, vi brukar göra ganska stora pannkakor, så det ryms tre i vår största stekpanna
 > Sätt på valfri smaksättning innan du vänder pannkakorna. De ska vändas när du ser att smeten bubblar lite på ytan.
> Ungefär så här ska pannkakorna se ut när de är klara. Viktigt att de får svälla en stund på lite lägre värme, både så de stiger och inte är degiga inuti, men också så inte smaksättningen bränns.
Sen kan det t.ex. se ut så här (gammal bild). Bara att avnjuta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar