19 oktober 2015

Orrnabba Raceway

Här för nån vecka sen fick vi som är medlemmar i Nykarlebynejdens Sportbilister (NNSB) en inbjudan till Nedervetil Sportbilisters (NSB -86) föreningsmästerskap. Orsaken var invigning av deras sprillans nya varmansbana. Eller ja, sprillans ny kan vi väl inte säga, eftersom det första spadtaget togs redan år 2004... Men nu var banan i varje fall i körbart skick, och självklart var vi på hugget att testa! Dessutom skulle alla som betalade startavgiften bli medlemmar i NSB -86, och vem vill nu liksom inte kunna säga att de är medlemmar i två motorsportföreningen!? Ja jyst he. Som om inte folk redan skulle ha tillräckligt svårt att skilja på våra föreningar... N-S-B whatever.

Vi lastade de enda bilarna som gick på kärrorna och guppade iväg en timme norrut. "Langt bort åt hälviti" hittade vi tillslut den nya banan - Orrnabba Raceway. Med runt trettio deltagare blev det en passligt lång tävlingsdag, mellan tio och fyra ungefär. Klasserna som kördes var allmänna, EVK samt kombinerat dam/junior/senior. Sedvanligt representerade grabbarna i de två första, medan jag och Ida tampades i kombinerade klassen. Tyvärr var inte publikplatserna riktigt klara ännu, och dessutom dog min kamera efter ungefär en timme. Så det finns inte många bilder från denna tävling! Men lika nöjda är ni väl för det.


Hur det gick? Tjaa, som vanligt ungefär. Inga större framgångar alltså! Kalle kom faktiskt till A-final i EVK, men i och med att det bara var en klubbtävling fick han inget pris. Sen gick båda bilarna sönder, så det var lite frågan om där en stund ifall vi damer alls skulle kunna köra.. Men Martin skruvade fast det hängande racklande hjulet åt Ida, och själv fick jag låna Rolands Volvo. Semifinal blev det för min del, men sen var det kört. Väldigt intressant bana, tyvärr var det lite väl mjukt underlag, så det var spårigt och eländigt, alltså kunde man inte köra så hårt. Inte jag åtminstone.. Sladdade hela tiden och körde in i stolpar och nästan ner i ett dike, blev prejad i en vall, knuffade nästan ut Ida i misstag.. Ja det var fult kört av mig helt enkelt, så jag förtjänade ingen finalplats denna gång. Såheså!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar