6 september 2015

Loppishelgen

Ifall ni undrat varför det varit så tyst här på el bloggos i helgen så är det för att jag sprungit runt och rotat i gammalt skräp, och dragit hem lite av det också. Igår tog jag "tjängan" under armen och åkte iväg till Vasa på en liten loppisrunda. Combo, Ewa & Adam samt Brändöloppis hann vi med på våra några timmar i stan. Idag hade jag inte alls tänkt åka nånstans, men Louise fick medlurat mig till Vörå, där de hade loppisrace i byadelarna Rejpelt, Jörala och Andkil. Hem kom jag med de bästa fynden hittills i sommar/höst. Förstås skapar ju nya prylar till hemmet en rubbning i det gamla systemet bland inredningssakerna, och hela eftermiddagen har jag i princip spenderat med att plocka om och flytta runt. Får väl vara nöjd såhär långt, men kan konstatera att vi nog snart behöver ett större hus... Haha! Som om inte två personer klarar sig på 117 kvadrat.

Nå, sen tyckte jag att det var alldeles för råddigt i skåpen i Kalles rum, där jag brukar förvara mina extra inredningsprylar. Bara att rycka nästan allt ur skåpen, gå igenom och plocka in tillbaks. I samma vända gick jag igenom mina loppisgrejer. Har ett intressant loppisförslag åt er som jag ska presentera i ett senare skede! Hälften av loppisgrejerna, och lite annat smått och gott, packade jag ner i IKEA-påsar som jag ska föra till flyktingvännerna, för de behöver verkligen sängtäcken, mattor, gamla jackor och skor mer än mig. Då får också jag känna att jag dragit mitt strå till stacken.

Nu ska jag strax hoppa i gymkläderna och traska uppför lokalbacken. Och så hade man lyckats få en till helg att gå. Snart jul, hepp!

 Lördagens loppisfynd: Två gamla pajformer i plåt, en stor gammal brödkavel, en adventsljusstake och tre ljuskoppar. Saldo: 12,50€.
Lördagslunchen avnjöt vi på Kaffehuset August. Älskar verkligen deras räksallad!
Sorgligt men sant, enda bilden jag hade från vår tjejkväll! Vi åt alltså knäckig äppelpaj med glass, chips och dipp samt choklad. Drack nain cider på he. Spelade "Himmel och helvete" och satt och pratade hela halva natten. Tio poäng!
Dagens loppisfynd: Två gamla skolplanscher, en trebent blompall, marmorbricka, rivjärn, liten jordglob och en stråhatt. Saldo: 32,50€ (varav skolplanscherna var 25€).
 Lördagens ljuskoppar fick paradplats på brickan på vardagsrumsbordet.
 Dissekerade jordgloben från sina fula, plastiga delar och tryckte in den i lådhyllan. PERFEKT.
 Grönväxten jag köpte på VIP-kvällen vid Sunds har äntligen hittat kruka och plats.
 Gjorde ett litet stilleben i köket med några av sakerna jag dragit hem i helgen. Bara kaffekvarnen som var gammal! Just nu önskar jag att vi hade lite mer bänkyta i köket... Byri vaar fullt!
 Röda köksvågen fick flytta upp på recepthyllan.
 Kaveln däremot hittade sin plats ovanpå handdukshyllan.
 Tog in äpplena från torsdagens photoshoot med Maria. Höstfeelis!
 Kalle tappade sönder min fina, mintgröna Hemtex-bordslampa. Så nu kom den trebenta tillbaks till hallbordet medan den gamla grå-beigea fick flytta in i sovrummet igen.
 Vilket fynd alltså, blompallen kostade mig 1,50€ och visade sig vara mintgrön under det tjocka vita målet. Ska ta och sandpappra lite nån dag...
 UNDER KAN FÖRRESTEN SKE! Detta är min tredje (eller fjärde?) doftranka, och den första som fått nya knoppar och inte dött efter två månader.
 Udda hörnar blev som förbytt! Skulle bara vara att hitta på ett bättre användningsområde än "tvättrum"...
Blompallen i hörnet är den jag fick av Linn(s moffa) och målade vit. Den lilla växttavlan till vänster har vi hittat i ett av Kalles familjs "ödehus".
 Detta var dagens absolut bästa fynd!!! På Rejpelt skola sålde de bort massor av gamla böcker och skolplanscher. Denna pärla hittade jag för ynka 10€. Synd bara att lite av texten fallit bort!
 Dagens goda gärning väntar på att få nya ägare.

1 kommentar:

  1. Oj tå ja sko kuna ha såde fint jär heim ja å. Men jär ska allt vara på hög höjd från små fingrar å int na dyrbara fina saker som kan åk i golvi. Å ja lyfter på hatten att ork tork damm från allt hede san tå e ska städas ;) Men san om några år tå ska ja no sats meir på dehä me inredning tå int he e na småfingra som kan dra na i golvi meir :D

    SvaraRadera