26 september 2015

Höstträdgård del 2

En härlig lördag som denna bestämde jag mig för att gå ut och gräfta lite i trädgården. Efter gårdagens Vasa-resa följde några sista höstblommor med mig hem (de hade massor av fina, billiga blommor vid Bellis flowers utanför Minimani!), och idag blev de planterade. Ännu har jag inte fört pelargonerna på övervintring, rivit ur rabatten eller slängt min ampel, men det hinner jag väl...

 En kålblomma fick bli kompis med silverörten(?) som tidigare campade med en nejlika.
 På trappan just nu. Höstens projekt är att införskaffa nya lyktor till trappan!
 Gjutjärnsgrytans pelargoner blev till krysantemer istället.
 Båda växterna köpta från Bellis för under 4€. Passade perfekt i lilla ampeln!
 Pelargonerna ur gjutjärnsgrytan planterade jag i vanliga plastkrukor, och de fick flytta under tak tillsammans med mina Mårbackapelargoner.
 Helt otroligt att detta var en vanlig liten pelargon i en enkel planteringskruka ännu förra sommaren. Hands up för Solstrands trädgård! (och svärmors källare)
 Gräslöken växer så fint ännu, vad skulle jag kunna använda den till?
 Dagens rabattutsikt. Alltså ja, det är ju nog fint med dedär rosa blommorna som ploppat upp nu på höstkanten, men jag fattar inte för nåt i världen varför precis varenda en av dem växer utanför rabattkanten!?!
 En av perennerna jag fick av svärmor blommar fortfarande så fint. Nån som vet vad denna heter?
 Överväxt, nä vatå? Rosorna skulle verkligen behöva ordentliga ställningar att klättra på nästa år...
 En av klätterrosorna har helt tappat bladen den senaste veckan. Naket!
 Inte blev det nån uteplats i år heller...
 Humlen kämpar sig uppåt ännu i höst!
 Dendär gamla ladudörren kanske ni har funderat över? Ja vet ni, den ska nog bli till nåt ännu i höst eller vinter. Vänt å sii!
 Seglivad snöflinga, må jag säga.
 Nån annan som tycker det börjar bli dags att kapa ner träden nu? Helst FÖRE alla löven faller...
 Årets finaste blomma, helt klart! Törnrosas kjortel, köpt på Lindell flowers i början på sommaren. Mamma och jag delade på en stor ampel, blev inte dyrt alls, och det visade sig att den växte och blev nästan fullstor till slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar