22 oktober 2013

Tuesday trouble

Tisdag och -4 ute när jag cyklade till dagis. Jumppadag, farsdagspyssel och tydligen för kalla vinterskor eftersom jag fick gå med stickasockor efter dagens halvtimme ute. Fullt hus på vår avdelning idag och det känns i skallen. Vilken tur att jag är en sån som släpper jobbet i samma minut jag hoppar på cykeln och trampar hemåt. Sambon hade slutat tidigt idag och jag fick order om att fixa maten genast jag kom hem halv fyra. Luckily hade jag bestämt mig för att prova på något nytt idag, och det skulle inte ta många minuter. Så jag fixade.

Det blev krämig blomkålssoppa, LCHF-inspirerat. Och härregud så gott! Kunde ha ätit hela kastrullen. Blomkål är annars en sak jag inte alls kan med. Speciellt inte kokt. Tycker det både luktar och smakar prutt. Men soppan var riktigt superdupermegagod, nästan lika god som när vi käkade en liknande på Ädelbragd (okej jag erkänner, det var den jag försökte göra idag, men kom nog mig inte riiiiktigt till samma nivå, no shit...). Kanske jag snart får lägga till blomkål till min "saker jag lärt mig att äta i år"-lista? Faktiskt rätt många saker som hamnat på den listan. Så många att jag önskar att jag faktiskt hade en riktig lista.

Angående rubriken så var det väl annars inga trubbel idag förrän det kom till kvällens zumba. Kalle for iväg och sörvade bilen inför helgens Tallinn-resa, så jag blev utan. Och varken Cila eller Madde eller nån annan jag känner tillräckligt bra var påväg från Årvas till Pensala ikväll. Men det fixar sig! Gissar jag får ta vita faran... Och sen tisdagsmys med nån tv-serie och lite knaraost på det.

Och receptet, om nån vågar sig på:

* ca 300g blomkål
* vatten (kanske 5-6 dl, så det täcker blomkålen just och just)
* en köttbuljongtärning
* ca 25 g smör
* kryddor, t.ex. pepparmix, grillkrydda, chili och salt
* en burk grädde
* ett paket knaperstekt bacon
* mjöl, om soppan blir för rinnig

> Koka blomkålen i vatten, köttbuljong och lite kryddor
> När blomkålen är mjuk, rör ner smör och grädde, ev. mjöl om det behövs
> Mixa slät med stavmixer, krydda vid behov
> Vänd ner sönderklippt knaperstekt bacon

Den er goo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar