14 oktober 2013

Dat house


Fullkomligt älskar Kannustalos Harmaja 183. Ju mer jag tittar på det desto mer känns det som om det är huset jag vill bygga och bo i om några år. Priset på 122 980€ känns inte alltför huvudlöst heller. Visserligen får man ju plussa på lika mycket till innan huset är färdigt, transportavgifter, arbete, färdigställning av insidan, vitvaror, möbler etc. Men ändå. Räknade att om både jag och Kalle sparar 200€/månad i 3 års tid så får vi enligt Andelsbankens BSP-konto (som jag fixade redan i slutet av sommaren) lån på resterande 90%. Alltså om vi sparat ihop totalt 13 000€ i oktober 2016 kan vi beställa hem detdär huset åt oss. OM TRE ÅR. Och då vet jag att 200€/månad går ganska enkelt att toppa, eftersom ingen av oss har några lån ännu. För tillfället sätter jag 100€ på BSP-kontot och 100€ på mitt vanliga sparkonto. Har varit ganska slösaktig (köpt massa kläder, möbler, bättre mat etc.) sen jag började jobba, och ändå blir det över ca 700€ för mig i månaden. Kalle har inte börjat spara ännu men det är pågång. Dessutom tror jag att han kunde sätta åtminstone dubbelt mer än mig på sparkonto och det skulle ändå inte kännas nånstans för honom... Rörmokare VS barnträdgårdslärare, vem bekostar huslånet? Hmm... Men alltså påriktigt. Om TRE ÅR kanske jag håller på att bygga hus. Vem hade trott det när jag hade 30€ på kontot i juni 2012?

2 kommentarer:

  1. E har faktiskt riktit bra planlösning! Liti sko ja kanske ändra på ifall ja själv sku bygg, men he e int myki he.. :)
    Fast hus e no int riktit aktuellt för oss ännu..har jo int ens skåda ut nån tomt ännu ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. har jo allti sagt att ja ska bygg eget för att int he finns ett enda hus som har ALLT ja vill ha.. men på seinast tidin har ja konstatera att he kan ju int finnas na som har precis allt, men bara e har nästan allt ere jo ganska bra ;) enda ja sko vila änder tide e att lägg till en "beta" på framsidon så att man får en ordentli tambur att koma in i å framför grovköki en skrubb fö liti mejr fövaring. å om Kalle sko få välj behövs väl ett musikrum å.. men he kan få va i garagi ;)

      Radera