22 oktober 2013

Crazy for christmas

Som någon möjligen uppfattat är jag riktigt crazy for christmas i år. Gissar det beror på att jag inte fick fira nån traditionell jul i år. Eller på att jag har ett nytt hem, med alla möjligheter för genomtänkt jultema. Så nu sitter jag här, i oktober, och fantiserar över julgranar, julpynt, belysning, mat, julklappar osv. Eller ja, julklapparna borde jag faktiskt ta och börja fundera på. Har en tendens att vara en sista-minuten grej för mig. För tillfället är det julgranen jag funderar mest på. Var hittar man för det fösta en julgran!? Vilka färger ska vi ha? Hurudan belysning? Var ska den stå? Kommer jag att få feil i huvu på barren? (svar: ja, troligen). 
Sånt, en helt vanlig tisdag.

 Den perfekta formen på en gran, om ni frågar mig. Tyvärr rätt sällsynt om man ska fixa själv, gissar jag...
Stilrent och snyggt, precis som jag vill ha det! Max två färger. Och med en snygg julgransmatta till... Hoppas de har lika snygga i år som ifjol på H&M home!
 Vill ha såndär boll-belysning istället för vanliga tråkiga ljus. Men var hittar man det? Tja, på Ellos har de, för 69€........
Kanske lite för mycket med stjärn-belysning i granen? Men det skulle vara fint. Såg de hade massor av olika på Minimani. Ska i alla fall handla nån slinga att sätta på fönsterbrädena och i min ljusburk.
Skulle vara snyggt i en hög glasvas!
 Hurudan toppstjärna vill jag ha då? Ja, kanske en såndär, fast i silver. Big nono för guld här i hushållet.
 Svart kunde också se riktigt läckert ut på toppen! Fast då borde jag väl skaffa andra dekorationer i svart också.
 Lär finnas på Clas Ohlson..

Och så lite wanties från IKEA's julsortiment:
 Föreställ er dendär vita krukan med vitmossa och nån fin liten tomte i. Och adventsljus. E man kreativ? (svar: nä, inte så värst)
 Ja tack till silverbollarna!
 9,99 eurosar.
 Kommer absolut att köpa detta snygga stjärnformade ljusfat!
 Trähjerttan.
 Finaste stjärnan, men finns åtminstone inte mer på IKEA's hemsida. Hoppas den finns i Tampere...
Ljuskoppar kan man väl aldrig ha för mycket av!?

9 kommentarer:

  1. Alltså jag paketera årets första julklapp idag! jag som int ens brukar böri funder på julklappar förrän i mitten på november.. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. oh my, he va no värr än me he :D ja har faktiskt int ens tänk på julklappar enno... blir seint fö me i år!

      Radera
  2. SV: Ja, di e både varm, bekväm & skön! O snygg ;) Riktigt stado & bra åt mina problemfötter!

    SvaraRadera
  3. Snart är det jul, om ca 2 månader. Det går så fort. :)
    http://finlandsgullet.wordpress.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. jodå, tiden rusar iväg ;) snart får man börja shoppa inför julen på allvar1

      Radera
  4. Ååh, no bleiv jo jag å heilt ivri inför att få shopp julklappar, pynt å fix. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja man var jo som naleis ii e tå man sir julpynt i Jotex-katalogren elär i butikan :D men västa e att ja e så impulsiv, sko måst lär me ti tänk igenom va ja faktiskt behöver å vill ha, så att e passar ihop san.. hrmf

      Radera
  5. Åh, ja e så i valet å kvalet om vi ska ha julgran i år. Egentligen sko it e ryms, men endå så sku ja vill ha en liten en. Tur att he e ett tag ti jul än. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. kanski ni sko kona lägg an på balkongen tå ifall an int rymms in? känns jo nog int som nan rikti jul utan julgran tycker ja... men dihär tri åren ja har bodd i jeppis har ja jo entå int vari tär under julen, så he har int spela så stor roll. men no tycker ja nog att julgranen e ett måste :)

      Radera