24 augusti 2013

Önskeinlägg 2 - min träning

Har under veckan fått tre frågor angående min träning, och dem tänkte jag ta och svara på nu. Förbered er på ett långt inlägg:

Anonym 2: "Träningen och målen med den"
Anso: "Träningen och målen"
Fia: "Din träning med PT:n, maten och allt hur det går med det, är jag nyfiken på :)"

Tja, för att börja från början får jag väl så lov att presentera mig som "hon som inte har någon slags självdisciplin vad gäller ätande / hon som alltid varit lite rund och troligen alltid kommer vara det också". Har försökt hitta en bra balans mellan ätande och tränande dehär senaste 4 åren, men inte riktigt lyckats. Blev trött på att pendla i vikt och aldrig riktigt nå det mål jag hade, så nu har jag alltså tagit hjälp av en personlig tränare för att få nån bukt på saken. Borde väl egentligen anställa en kostrådgivare också...

Mitt huvudsakliga mål med träningen är att gå ner i vikt. 10 kg vill jag gå ner, helst före beach 2014, men för att vara realistisk kan vi väl säga beach 2015... Vet att jag har ganska mycket muskler redan, de väntar bara på att få komma fram under fettlagren och tonas så de syns utåt också. Detta har också min PT påpekat. Har alltid varit ganska duktig att hålla igång, trivs med att motionera och brinner ofta för det jag sätter igång med, så några problem att komma mig iväg till gymmet har jag inte haft, inte ännu i alla fall. Den största boven i det hela är nog maten.

Med handen på hjärtat så är jag inte beredd att offra något gott nu som då, jag vill kunna äta chips och dipp en gång i månaden, jag vill kunna äta en smörgås ibland, pasta till maten. Är absolut inte beredd att "go all in" och bara äta sallad och ägg och aldrig dricka alkohol, äta bara torkade frukter på en fuskdag. Vet att ungefär 80% av resultaten ligger i kosten, och jag har en låååång väg att gå förrän jag lär mig att kontrollera mina matvanor. Men det är pågång! Som sagt, det finns inte en chans i universum att jag kan hålla mig helt borta från onyttigheter, men redan bara jag fick bort 50 eller 75% av det jag äter idag skulle jag vara nöjd. Har sen 1.7. fört "matdagbok" dit jag skriver ner precis allt jag äter och tränar på en dag. Streckar sen under med röd penna om det är något onyttigt jag ätit eller druckit, t.ex. skräpmat, glass, bulla, saft eller alkohol. Till att börja med var det jävligt många röda streck på en vecka. Nu - not so much, men fortfarande för många för mitt eget bästa. Bullar/kakor är det svåraste för mig att tacka nej till. Det är så enkelt att det smyger sig in i vardagen också - en kanelsnurra på kaffepausen, en muffins på styrelsemötet, en bit cheesecake på hudvårdsklassen... Och jag kan bara inte säga NEJ. Så länge jag gick i Yrkes och frestades med nybakta bullar och bröd gick det ju riktigt åt helvete till en början, men mot slutet var jag så trött på allt som hette bakverk att jag blev illamående bara vid tanken. Nu har det dock passerat lite tid sen dess.. Men kosten är också pågång, eventuellt ska PT:n göra upp ett kostschema åt mig också senare i höst.

Angående min PT - hon studerar fortfarande och det är i princip därför jag har råd att "anlita" henne. 25€/gång tar hon, och det tycker jag är ett riktigt rimligt pris. Jag väljer själv hur ofta vi ska träffas, och däremellan tränar jag på egen hand med det program hon gjort upp åt mig. För tillfället träffas vi varannan vecka och kör igenom programmet, och så försöker jag hinna gymma 2-3 dagar i veckan. Just nu är motivationen på topp och jag längtar efter att gå till gymmet! Så roligt när man bara orkar mer och mer för varje gång. Väntar då resultaten börjar synas utåt också... Det program som jag kör just nu kallar vi för "30 reps" och ser ut som följande: Utfallssteg, rodd i dragapparat, plankan, axelpress med hantlar, hammarcurl, benpress, pulldowns, plankan, stående rodd med skivstång samt hantelpress. Kör dem i par, dvs. 30 repetitioner utfallssteg (60st, eftersom ett steg är med båda benen), sen 30x rodd i dragapparat genast på. Vilar ca 30-60 sekunder och sen utfallsstegen igen, alltså kör jag 30 repetitioner och 2 set. Hittills har jag ökat vikterna på någon av övningarna varje gång jag varit på gymmet, och det är så kul när man orkar mera varje vecka! Programmen kommer vi att köra ca 6 veckor i gången, blir det för enkelt sätter vi in fler set eller flera övningar. Väntar med spänning på nästa program...

Ja, förutom att gå ner i vikt och få mer synliga muskler samt styra upp mitt ätande så vill jag också stärka min dåliga rygg. Vill bli starkare i bålen så att ryggens muskler stärks upp och orkar bära mina trasiga diskar. Tränar också för att hålla mig frisk, alltså så jag inte hamnar i riskgruppen för t.ex. diabetes eller hjärt- och kärlsjukdomar. Vad mera ska jag berätta då? Kommer faktiskt inte på så mycket mer att säga än att det troligen kommer gå i svackor, som med allt annat här i livet. Ibland vill man mycket, ibland inte alls. Det är helt enkelt så att man måste göra det bästa av situationen, och inte klandra sig för hårt ifall man misslyckas ibland. Men sen behöver man också komma ihåg att ett misslyckande inte behöver betyda att man ska ge upp - om du tappar din telefon på golvet, slänger du bort den då? Nej, du plockar upp den och fortsätter som förr. Med den liknelsen vill jag bara säga att man aldrig ska kasta bort nåt pga. ett misslyckande. Nya tag nästa dag igen! But it's not gonna be easy, så mycket vet jag.

 Drömkroppen ser ganska långt ut som ovan. Definierad midja, arm- och magmuskler som är synliga men inte för "tydliga", vill ha kvar mina BRÖST och få en RUMPA. That's about it. Är dock medveten om att jag med min benbyggnad aldrig kommer ner i sådär "smala" mått, men proportionerna är drömmen!

Är det något annat ni undrar så får ni fråga!

6 kommentarer:

  1. HAr du gått ner något redan ? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. väger och mäter mig bara en gång/månad, så sista augusti ska jag se om vågen visar neråt eller om den står stilla :)

      Radera
  2. Tycker du har helt rätt angående matin, om man (som även jag) e helt beroende åv godis, chips, limsa, eller helt enkelt mat så lyckas man absolut int med att lämn bort precis allting. He e testat och he ha misslyckats.

    Men he gar ju att trapp ner och man behöver kanski int ta lika stora kakobetar på kalas som man har tagi. Men att bli "rädd" för mat tror jag int fungerar.

    Så måtta med allt, även träning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo he har do heilt rätt i! fö me så har e åtminstone blivi så att tå nanting e "föbjudet" så vill ja bara e ennomejr. he enda som funkar e att ja sjölv kombär fram till att ja int behöver äta lika myki åv hede goda som ja ha gjort förr. he e nog pågang, men arma dagar va svårt he e! å jepp, träning e jo också lätt att man blir över-entusiastisk åså spårar e ur...

      Radera
  3. Alltså ja fösöker jo hitt ade motivationen till att halld en bra kost å träna några gang i viko. Men ha er i botten å visst känns e bra tå man ha vari ut å spring elle ped elle nating men att komma se iväg. Åj va ja har problem me he!
    Ho hittar du ade motivationen? Ho orkar du baket du a vari i arbeit en heila dag me att san fa å träna? (kanski liti lättari tå man int har en 1,5åring att jaga jä heim på kvällda baket arbeiti ;)) Va har du som "morot" för de sjölv? Har du na skilda sånde minder mål som du siktar på som typ att ga ner 2kg på en måna eller na? Du skriva jo att du vila ga ner 10kg å få synligare muskler men ja tänker att he e väl dömde "stor måle" har du na minder såde så att du int tröitnar furi du a uppnått dömde stor? (bleiv liti konstit dehä nu men kanski du fösto :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. har faktiskt egentligen aldri haft svårt med att hitt motivation till att träna.. visst, ibland kombär nog dagar tå ja absolut int sko ork, sko myki helldär ligg på soffon å pöis. men oftast så bruk ja tänk att "itt fan mår do na betär åv he i slutändan", åså släpar ja me iväg, åså känns e sååå bra baket :) han känslon klår no soffhäng!

      mina mindre mål e väl nog egentligen främst att ork mejr på gymmi fö varje viko, att röda strecken sko minsk i matdagboken varje gang, å att ja sakta men säkert böri si liti resultat på kroppen :) 1kg/viko sko int sita heilt feil, men har nog svårt ti tro att he lyckas me mett einvisa fläsk å mina muskler som växer direkt å böri väga 500kg...

      Radera