30 augusti 2013

Om mitt bloggande

Såg att Christina hade satt upp en lista med bloggrelaterade frågor. Eftersom jag fortfarande inte orkar ta tag i "mitt jobb"-inlägget så får ni dethär istället.
Okee? Okee!

Vem inspirerade/uppmanade dig att börja blogga?
- Har faktiskt inget minne om att jag läste nån blogg förrän jag själv började blogga på hösten 2009. Kändes väl helt enkelt som om Bilddagboken inte helt servade sitt syfte jämfört med min skrivarlust och så beslutade jag mig för att börja skriva blogg istället. Tyvärr så har mitt bloggande aldrig varit nån solskenshistoria - till att börja med var min blogg svart med kilometerlånga inlägg utan bilder... Skrev enligt min egen mening på ett roligare sätt förr, men kan konstatera efter genomgång av tidigare års inlägg att jag definitivt skrev mer deprimerande saker hit förr. Så hoppeligen har min bloggstil utvecklats till det bättre på dehär 4 åren!

Hur väljer man ämnen att blogga om?
- Skriver ju främst om min vardag här på bloggen, så mest blir det ju - tyvärr - bara "idag gjorde jag det och imorgon händer det" och kanske nån bild på sin höjd. Så egentligen tänker jag inte särskilt mycket på vad jag skriver här på bloggen. Ibland, t.ex. om det kommer nån fråga skriver jag önskeinlägg, eller sen kan jag få fnatt och skriva om något särskilt. Men då är det nog mest för att det är nåt jag är intresserad av eller brinner för, eller något jag vill ta upp till diskussion. Så kort och gott kan vi väl konstatera att jag är rätt dålig på spontana ämnen att blogga om! Åtminstone såna som väcker intresse...

Vad vet de flesta inte om dig?
- Hmm, skriver ju nog det mesta om mig själv och mitt liv hit på bloggen, är väldigt ärlig och pratglad och berättar nog säkert mer än vad jag borde... Så vad kan det hända att ni inte vet om mig?? Kanske att jag är fullt tvåspråkig. Mitt första talade språk var faktiskt finska. Gick i finskt lågstadie. Ca 80% av min släkt är finskspråkiga men ändå känner jag mig väldigt osäker inför att en vacker dag behöva prata finska med mitt eget barn. Svenska har alltid varit mitt modersmål även om en stor del av mitt liv gått på finska. Nu sen jag inte bor hemma mera pratar jag bara finska med pappa, som jag knappast träffar oftare än en-två gånger i veckan. Lyckligt lottad som är uppvuxen och klarar mig med två språk, men samtidigt tudelad på vilket sätt jag ska föra dethär vidare till nästa generation. Halvknagglig tvångsfinsk mamma, eller icke-existerande finskt dagis? Hmm, tur att jag har några år att fundera på den saken ännu!

Vilka tre ord beskriver din stil allra bäst?
- Icke-existerande, vardaglig och bekväm. Har faktiskt ingen stil. Tar bara på mig det jag tycker är snyggt och det som är bekvämt. Ibland blir jag inspirerad av modetidningar eller andras kläder, men i 90% av fallen ser det inte snyggt ut på min kropp när jag väl har handlat något som kanske skulle kunna kallas "stilrent"...

Vad tycker du om att göra när du inte bloggar?
- Är en riktig hemma-människa. Skulle jag få välja skulle jag sitta hemma och mysa varje kväll och speciellt varje helg. Tyvärr delar jag ju mitt liv med en man som är helt tvärtemot - han blir rastlös bara av att sitta hemma utan något att göra i 20 minuter. Så ni förstår, här blir det många bråk och kompromisser! Visserligen blir jag själv också ganska rastlös, men försöker lösa det genom att t.ex. träna eller umgås men kompisar. Zumba på Studio Z har varit ett riktigt bra tidsfördriv/intresse dehär senaste två-tre åren, nu hoppas jag på att gymmet ska kompensera för det. När jag träffar mina kompisar går jag gärna på promenader med dem, då kan man kombinera nytta med nöje! En skön sommarkväll på hästryggen slår aldrig fel det heller. Så summa summarum trivs jag bäst hemma, men tycker om att röra på mig och umgås med folk!

1 kommentar: