26 augusti 2013

Mitt absoluta favoritrecept

Hade fått ett önskemål av Anonym att sätta upp mitt absoluta favoritrecept här på bloggen. Ärligt talat så kommer jag nog aldrig kunna bestämma mig för EN favoritmaträtt, det finns ju så mycket gott! Men Johans laxsoppa är åtminstone en maträtt jag kunde tänka mig att äta ganska många dagar i sträck, min egenhändigt komponerade nachogratäng likaså. När det kommer till bakverk så är laxcheesecake en riktig höjdare för tillfället. Och vad gäller söta bakverk kommer jag alltid ha en speciell kärlek till Ingers drömtårta. Ni vet inte hur svårt det är att stå emot frestelsen när jag vet att vi har tre rulltårtor i frysen som blev över efter inflyttningsfesten... Gissar vi borde bjuda hem gäster illa kvickt innan jag har en dålig dag och får för mig att trycka i mig allihopa. Haha!
För att detta inte bara ska bli ett länk-inlägg så tänkte jag också bjuda på en favorit som jag aldrig delat med mig av förut, nämligen mintchokladkaka. Den har jag hittat i Maria Öhrn's bok "Kladdkakor" och smaskat i mig och bjudit på otaliga gånger. En klockren och enkel favorit!

Du behöver:
- 100 g smör
- 100 g (12st) After Eight
- 2 st ägg
- 2 dl socker
- 2,5 dl vetemjöl
- 3 msk kakao
- 1,5 tsk bakpulver

- 150 g (18st) After Eight till glacyr

> Smält smöret och blanda ner 12st After Eight
> Vispa ägg och socker pösigt
> Tillsätt smör-chokladblandningen i ägg-sockret
> Blanda mjöl, bakpulver och kakao
> Rör ihop alla ingredienser
> Bred ut i en smord form med löstagbar kant
> Grädda i 175 grader, 18 minuter
> Ta ut kakan och plocka på 18st After Eight
> Grädda ytterligare 3-5 minuter så att chokladen börjar smälta
> Ta ut ur ugnen och bred chokladen i ett jämnt lager över tårtan, garnera t.ex. med silverkulor eller strösselhjärtan
> OBS! Det är viktigt att chokladen får stelna förrän du tar bort formen!

Om man vill kan man servera med vispgrädde, men kakan är otroligt söt och mättande så enligt min mening behövs ingenting till. Den är perfekt som den är! (och nehej, blev ju absolut inte sugen på den nu...)

1 kommentar: