2 april 2017

Levi, part 1

Och så tänkte jag påbörja summeringen av vår Levi-resa, som gick av stapeln förra veckans lördag till onsdag. Jag och sambon åkte alltså tillsammans med min mamma och pappa, och min moster Tiina med familj. Stugan hade de bokat via en Lions-lotterivinst, och den var kanske inte riktigt vad vi var van med standardmässigt.. Men funkade helt bra ändå. Lite trångt för åtta personer bara! Men finns det hjärterum så...

Vi åkte alltså iväg från Nykarleby vid sextiden på lördag morgon. Med några pauser längs vägen var vi framme i Levi runt klockan fyra på eftermiddagen. Det blev alltså så gott som en heldag i bilen! Vi packade upp våra väskor och gjorde oss hemmastadda i stugan, innan vi drog in till byn för lite (fönster)shopping och sen också mat. Alla var ganska trötta, så det blev en tidig kväll.

What a sight for sore eyes! Som jag saknat detta ställe, alltså. Senast besökte jag levi i april 2012.
Vår stuga, Fjäll-Lämmeln, som var lokaliserad cirka en kilometer norr om gondolen.

Det fanns tre pyttesmå sovrum i vår 47 kvm(!!!) stuga. Här sov moster Tiina och mina kusiner Heidi och André.
 Mamma och pappas sovrum.
 Och här bodde jag och Basti.
 Vårt pyttelilla kök.
 Fin gammal murad spis hade vi i vardagsrummet. Tyvärr rökte den in lite, så vi eldade bara en gång...
 Bastubyggnaden, där kusinernas pappa Owe sov.
 Eturinteet i kvällssol.
 Isdrottningen Heidi inne i centrum.
Till middag blev det pizza från Koti Pizza.

På söndag vaknade vi upp till solsken och några minusgrader. Började med frukost och morgonrutiner, innan vi packade slalomutrustningen i bilarna och åkte iväg de några kilometrarna till Etelärinteet. Vi laddade liftkorten för tre dagar, och sen var det bara att hoppa i slalomskorna. Hade glömt vilken plåga de var... Hade lite trubbel med mina blades, vars bindningar alltid skruvar upp sig, men när vi fick det fixat var det äntligen dags att bege sig ut i backarna. Som jag längtat och väntat alltså! Basti som inte hade åkt slalom på ungefär tio år var ganska nervös, men det visade sig gå hur bra som helst. Han såg helt världsvan ut och hängde med riktigt bra.

Vi började i de enklaste backarna och avancerade sen under dagen till lite svårare. Tyvärr blåste det upp ganska ordentligt under dagen, vilket resulterade i stängda liftar lite här och där, så vi fick nöja oss med att åka där det inte slapp att blåsa så alldeles. Med en kaffepaus och en matpaus i bagaget var vi ganska möra i benen och trötta av de piskande vindarna på toppen runt klockan fyra. Bara att åka ner till bilarna tillbaks och åka tillbaks till stugan.

Kvällsprogrammet var bastubad och sen åkte vi igen in till centrum, denna gång för att äta middag på Colorado Bar & Grill. Kan varmt rekommendera stället om ni befinner er i Levi! Riktigt god mat och trevlig stämning.

André är redo att hugga in på frukosten.
 Mamma hade gjort pancakes åt oss. Yummie!
 Lycklig över att äntligen få vara tillbaka i mitt älskade Levi!
 Blev en Minttukaakao och munkki-paus mitt i dagen.
 Härligt väder trots blåsten!
 Like a pro.
 Passade på att sola lite medans vi vilade benen.
 Dagens lunch avnjöts på Sivakka nere vid Etelärinteet. För min del blev det en kycklingsallad.
 André håller på och ger upp för dagen.
 Kvällens förrätt, som blev övermäktig för sambon och mig, och gott och väl hade räckt åt fyra...
 Basti åt ribs...
 ... och själv åt jag en entrecote. Gött!