12 april 2017

Glutenfri hallontårta

Till helgens kalas provade jag för ovanlighetens skull på ett nytt tårtrecept. Sällan gör jag fylltårtor, för att ja, jag tycker helt enkelt inte att de är speciellt goda... Men nu hade jag hittat ett recept i min mommos bakningstidning, som jag tyckte verkade intressant. Bottnen i tårtan var glutenfri, och jag måste erkänna att jag aldrig tidigare bakat glutenfritt (här hemma), trots att jag är utbildad bagare. Så lite skeptisk var jag, men det visade sig bli hur bra som helst! Inte svår alls att göra.

Jag gjorde bottnarna en dag på förhand, och sen samarbetade Sebastian och jag när vi gjorde fyllningen/toppingen strax innan kalaset. Tårtan blev så otroooooligt god! Hade kunnat sluka hela om det inte var för att det skulle räcka nåt åt gästerna också.. Och nu tänkte jag förstås vara så vänlig och dela med mig av hela härligheten. En tårta med glutenfritt chokladbotten, fylld med hallonsylt och hallonvisp, och struken med samma visp.


Chokladbotten:
- 8 ägg
- 4 dl socker
- 3 dl ljus glutenfri mjölmix
- 1 dl kakao
- 1 msk vaniljsocker
- 1½ msk bakpulver

> Vispa ägg och socker vitt och pösigt, länge!
> Blanda ihop övriga ingredienser och sikta ner i äggsmeten.
> Smöra två formar med löstagbar kant och häll i smeten.
> Grädda i 175 grader, ca 40 minuter.
> Låt svalna. Dela bottnarna i två delar var, du kommer att behöva tre av dem.

Hallonvisp:
- 200 g hallon
- 600 g färskost
- 4 dl florsocker
- 5 dl grädde

> Koka sönder hallonen och sila ur saften. Låt svalna helt.
OBS! Ett tips är att hälla några deciliter vatten i kastrullen där du kokat hallonen, så får du hallonsaft att fukta bottnarna med sen.
> Vispa hallonsåsen med färskost och florsocker.
> Häll lite grädde i taget i smeten, tills konsistensen blir fast.

Montering:
- 1½ dl hallonsylt
- 50 g mörk choklad
- Chokladägg till dekoration

> Fukta bottnen med lite hallonvatten.
> Bred hälften av hallonsylten på bottnen, toppa med lite hallonvisp.
> Upprepa på den andra bottnen.
> När du satt på den tredje bottnen, fukta och bred sen över lite hallonvisp, både ovanpå och på kanterna, för att binda smulorna.
> Bred på resten av hallonvispen tills tårtan är täckt.
> Dekorera med t.ex. små chokladägg och riven choklad.

Härrrrlit goo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar