13 januari 2015

Musjävlarna

Så ni kanske minns att vi haft lite musrelaterade problem här i höst och vinter. Men vem har väl inte det i ett 30-talshus, så säg? Redan i höstas märkte vi att vi hade ett möss som bodde i vårt roskisskåp. Jag skrek många gånger innan vi hade den jäkeln i fällan. Men dit hamnade han, tillslut! Jag städade gladeligen ur skåpet, bara för att redan nästa dag inse att vi hade en "ny" inneboende som balanserade på roskisställningen... Nå, han hamnade i fällan han också. På nyårsafton skulle jag sätta i en ny svartpåse och insåg till min förskräckelse att vi hade en ny gäst där längst nere på bottnen i behållaren - husmusen nummer 3. Han åkte illa kvickt ut över balkongräcket (tro inte att jag utförde detta själv!) och efter det trodde jag att faran var över. I WISH. Det ni nu kommer få se och höra toppar troligen allt musrelaterat ni nånsin hört. 
Känsliga läsare varnas!!!

I lördags hände det sig som så, att min sambo slarvade bort sin plånbok (den är ej ännu återfunnen, troligen stulen alltså). Själv var jag på väg till Cilas på tjejkväll, men eftersom Mr var så stressad över den borttappade ägodelen tänkte jag bidra med lite sökhjälp. Medan jag borstade tänderna gick jag och lyfte på sittdynorna i soffan. Och det var då jag såg nåt konstigt... Vår vardagsrumssoffa består av tre sittdelar, som man kan lyfta på. De har små springor mellan sig, som jag brukar dammsuga i snarare än att lyfta bort kuddarna. Jag tyckte mig se en näve nötter som trillat ner i en av springorna. Inte omöjligt, tänkte jag, misstag kan ju ske när man mumsar i sig. Tog bort en till sittdyna, inser att det är nog inte nötter, det är MAKARONILÅDA. Min första tanke: Har Kalle suttit och ätit makaronilåda i soffan och tappat ut allting, utan att städa upp det!? Svaret kom när jag lyfte på den tredje och sista dynan - en av mina minijulstjärnor som blivit förstörd, som jag med 100-procent säkerhet slängt i roskis........... Tandborsten åkte iväg illa kvickt och dammsugaren fram på momangen. När jag dammsugt upp all makaronilåda såg jag ett hål ner i stoppningen. VI HAR ETT FUCKING MUSBO I VÅR SOFFA!!! Var min nästa tanke. Se själv:


Nå, jag for till Cilas och svor att nästa dag skulle soffan ut, snabbare än vinden! Tänker då INTE leva med ett musbo i soffan. Janå, här står nog soffan kvar ännu.. Idag sitter jag faktiskt i den för andra gången sen "incidenten" i lördags. Men jag är på min vakt, hela tiden! Orsaken:

Hittat i fällan i söndags...

Igårkväll vände vi upp och ner på hela soffan, vred och vände, och konstaterade att det nog knappast finns nåt där inne. Troligen har musen/mössen sitt bo bakom diskmaskinen, de springer in i roskisskåpet och gnagar sönder svarta påsen och hämtar matrester därifrån, springer ut genom springan mellan diskmaskinen och ugnen, och upp i soffan och gömmer matrester mellan sittdynorna. Perfekta gångar att gömma mat i, alltså... Nå, sen vi fångade musen har jag inte sett eller hört nåt mer. PEPPAR PEPPAR. Sambon bara skrattar åt mig när jag är helt hysterisk och säger att vi snart har en hel muskoloni här om vi inte slänger ut soffan. Svärmor hade tydligen skrattat lika friskt. Men jag säger då det - om jag påträffar EN ENDASTE MATREST som inte jag själv tappat i soffan framöver, så åker soffan ut. Jag sitter hellre på golvet än delar soffa med ett musbo. FYFAN.

8 kommentarer:

  1. de tycks vara lite extra knäppa i år, mössen alltså. Det var ju tackvare en mus som vi får renovera hela köket. Den hade gnagat hål på diskmaskinsslangen.. Så akta er att det inte händer samma hos er.

    Höll också på att spy då musen/mössen ätit upp vårt bröd som var på arbetsbordet. Då äckligt att ha möss rännande i köket. Nåja vi lade ut råttgift och efter det är det tyst. HURRAA!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej äsch alltså att en mus kunde ställa till me såna problem för er!! hoppas verkligen att "våra" möss är fredliga och låter bli diskmaskinen (de bor ju troligen där bakom)...

      ja bryr mig int annars i möss, men faaaan när de börjar gå omkring i huset o leva rövare!

      Radera
  2. Skaff katt! Har no hört att vi ha had na mösse på millataki men int na nu påläng å alde sit na jä in i husi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. he sku väl nog vara me en katt! men både jag å Kalle hatar jo katter, så he e väl int ett alternativ ;)

      Radera
  3. He finns ju sånde små "knappar" man ska lägg i eluttagen, så sänder di ut na högfrekvent ljud som int mänskona hör men som skrämmer bort mösen. Han hjälpt iaf heim i mett rym, tär festa di ju på mellantaki så e bara regna ner spån å styrox mellan takbräden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo di har sånde vi Kalles fammo å faffas, men tär funkar e itt riktit na :/ men sku ju kuna prov iaf!

      Radera