10 januari 2014

Klippta längder/kanelbullar

Tänkte passa på och dela med mig av receptet på klippta längderna och kanelbullarna jag gjorde igårkväll. Degen är superenkel och du kan göra nästan vilka bullar som helst av den. Härstammar från min högstadie-Husabok "Smaskens":

Du behöver (för dubbelsats):
- 5 dl mjölk
- 1 paket (50g) jäst
- 2 ägg
- 1½ tsk salt
- 1½ dl socker
- 4 tsk kardemumma
- 12-14 dl vetemjöl
- 150 g smör / 1 dl olja

> Värm mjölken fingervarm, smula i jästen
> Blanda ner salt, ägg, socker, kardemumma och det mesta av mjölet
> Knåda för hand eller i hushållsassistent
> Tillsätt det rumsvarma fettet och resten av mjölet, knåda till jämn, smidig deg
 
Täck med duk och låt jäsa till dubbel storlek, ca 1h.
Hejbaa!
 
När degen jäst klart, dela i 5 delar, ca 420g/st.
Gör stora runda bollar och låt stå en stund under duk, ca 15 minuter.
Kavla sen ut en boll åt gången. Nu vet jag inte hur tunt, men "sådär passligt"... Formen ska vara oval.
Stryk på ett lager sylt. Själv använde jag aprikossylt. Men OBS! Kolla så att sylten är bakfast! Det hade nämligen inte jag gjort...
Bred ut ett jämnt lager över hela plattan. Dock inte för tjockt, det rinner ut i sidorna sen när du...
... rullar ihop och sätter på plåt. Med skarven ner!
Nu kommer det svåraste momentet att föklara, om man aldrig gjort klippta längder tidigare. Men man ska klippa lite "snett" med saxen så att det nästan går av nertill. Klipp hela längden såhär och sätt varannan åt höger, varannan åt vänster.
Så länge jag gick i Yrkes var jag proffs på klippta längder, bäst i klassen, typ. Nå, det visade sig att man måste ÖVA för att hålla sig bra, haha! Blev alldeles för tjockt först...
... men tillslut fick jag till den perfekta klippta längden!
Pensla med ägg och strö över lite pärlsocker.
Sen gräddar du i 225 grader på mellersta falsen, ungefär 15 minuter.
Feedi!
Och eftersom jag inte orkade göra mer än 4 klippta längder så kavlade jag ut den sista bollen till en stor platta och gjorde kanelbullar. Och kan ni tänka er, det var FÖRSTA GÅNGEN jag gjort kanelbullar själv (skolan räknas inte)!
Rulla ihop, skär bort kanterna och skär sen i passliga bitar.
Vik under "svansen", sätt på plåt, pensla med ägg och strö över pärlsocker.
Grädda ungefär likadant som klippta längderna, men liiite kortare. Mina blev för mörka undertill!
Och ja, njuuuut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar