4 juni 2019

Serietips: Chernobyl

I kväll såg vi sista avsnittet av serien Chernobyl, och jag känner bara att jag måste tipsa om den genast, så ingen missar denna otroligt spännande och fascinerande serie! Serien utspelar sig, som ni säkert förstår på namnet, vid kraftverket i Tjernobyl i forna Sovjetunionen i slutet av 80-talet. De flesta har säkert hört om kärnkraftskatastrofen som inträffade där för över trettio år sen. Själv hör jag till kategorin som nog hört om det, men inte lagt mig in i händelsen desto mer.

När både jag och Sebastian sett reklam om HBO's miniserie och sett hur höga betyg den fått på internet (för tillfället toppar den IMDb's lista med sina 9,6/10 poäng!), bestämde vi oss för att ge det en chans. Serien på fem avsnitt börjar med själva händelsen i kraftverket, medan man sen under avsnitten som följer får lägga sig in i orsaker och övrigt lite mer. Att jag avslutade avsnitt ett med att googla "Tjernobyl" var alltså helt onödigt, haha! 

Brukar annars vara väldigt ointresserad av tekniska detaljer och sånt som går över mitt förstånd (läs: vetenskapliga och tekniska diskussioner), men satt som fastklistrad varenda minut under alla fem avsnitt, och kunde inte släcka av tv:n fast sambon tjatade om att han nog borde gå och lägga sig. En kväll satt han till och med uppe till klockan halv tolv, vilket ALDRIG händer annars, bara för att se klart ett avsnitt. Då vet ni att det är bra! Så utan större krumelurer - SE SERIEN! Veckans hetaste tips från denna seriefantast.

Här ska jag vara så vänlig och sätta in trailern åt er också, om nån missat den:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar