28 juni 2019

Pärlor i Kimo, del 2: Hålldammen

Inlägget i samarbete med Aktion Österbotten

---

Ni som tyckte om det här inlägget (klick) har säkert väntat på en fortsättning - och här kommer den! Förra veckan var jag och Eleonore ute och cyklade en förmiddag, och jag tänkte att en passlig runda borde bli att trampa till Hålldammen och tillbaks, totalt ungefär tio kilometer. Nu börjar vi nog röra oss utanför Kimos egentliga perimetrar, närmare bestämt befinner vi oss invid Röukas träsk, i Baggas. Men det är ju inte så långt i från, så det här räknar jag nog ännu som Kimo..

Nu ska ni få bekanta er med Hålldammen, eller i folkmun "Damin", som tidigare också hört under Kimo Bruks verksamhet. Här rinner vattnet från träsket vidare i Kimo å, som till slut mynnar ut i Oravaisfjärden. Det här är faktiskt en av Finlands äldsta hålldammar, byggd på 1760, och den har vaktats till så sent som 70-talet. Nu används dammen för elproduktion av Herrfors.

Mycket vackert område, som ni absolut ska besöka om ni har vägarna förbi!

Naturskön första titt på Röukas träsk.
Länge har jag funderat vad korset på dammbyggnadens tak betyder, men efter att ha läst på kimobruk.fi  fick jag lära mig att det finns där för att en av byggarna dog under uppförandet av byggnaden. 
De smala stengångarna för att ta sig till dammbyggnaden är lite skrämmande, men gick bra att ta sig över med cykel.
 Här invid Röukas träsk finns många sommarstugor.
Visste ni att den här bron (som jag fotat från på tredje och fjärde bilden) har varit med i en film!? Bron är faktiskt byggd så sent som år 2008, tidigare såg den lite annorlunda ut.
 Så här ser dammbyggnaden ut från vägsidan.
 Finns alltså två vägar - denna lilla stig ovan, och så en lite bredare väg som leder över träbron - för att ta sig till dammen.
 På hemvägen passade jag också på att fota stenbron invid Kyroboas, som jag tydligen glömt i senaste "Pärlor i Kimo"-inlägget!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar