4 november 2017

Sånt jag läser VS inte läser i bloggar

Såg häromdagen att Ellen hade bloggat om saker hon gärna/ogärna läser om i bloggar. Tyckte det lät intressant, och tänkte  haka på jag också. Ni kommer säkert förstå efter att ha ögnat igenom dessa 10 punkter varför min blogg innehåller vad den gör...

Sådant jag oftast bläddrar förbi i bloggar:

1. Outfitinlägg. Är kanske den minst modemedvetna- och intresserade människan i världen, så alla blogginlägg som handlar om klädinköp och outfits scrollar jag nog snabbt förbi. Modebloggar undviker jag nog sådär överlag, då jag tycker det känns så onaturligt det som vissa har på sig. Ni vet, leggings och långtröjor for the win... Och sen för att inte tala om sminktutorials! Herregud, skulle ALDRIG orka kolla en sån video. Vem lägger sådär mycket tid på att sminka sig? Och varför måste man använda 28 produkter i fejset bara för att känna sig fin? Nä, jag föredrar nog lite mascara nu som då bara.

2. Reklaminlägg. Tycker det är sjukt störande när en bloggare klart och tydligt gör reklam för en produkt/ett företag bara för att själv få något ut av det. Förstå mig rätt nu - visst tycker jag det är bra att man marknadsför företag och människor som tillverkar bra och vackra produkter, men den där delen när hela inlägget bara handlar om att man fick sponsorerat något för att man skrev, känns så fel för mig. T.ex. "åh, titta vilka fina kläder jag fick hem åt barnen idag" eller "dessa posters till vardagsrummet sponsorerades av företag x". BOOORING. Vad hjälper det oss vanliga dödliga som ändå måste betala fullpris för produkten? (ibland kan man ju ha tur och få nån rabattkod genom inlägget...)

3. Feministiska inlägg. Ja, jag är feminist, för jag tycker att män och kvinnor ska ha lika rättigheter, kvinnor ska inte ofredas osv. Men ibland blir jag så trött på "feministbloggar" där allt bara handlar om hur skit karlar är och att kvinnorna har det så dåligt ställt. Ni fattar. #metoo-kampanjen i all ära, men sen när blev det sexuella trakasserier att en kille spanar in en tjej på krogen? Ska väl finnas nån gräns nånstans.

4. Veganska recept. Jag kommer aldrig utesluta kött eller animaliska produkter ur min kost, och därför kan jag ibland bli ganska provocerad av folk som "prackar på" veganska recept. Visst, det är ju roligt med nya recept, och oftast är maträtterna med mycket frukt och grönt också väldigt färgglada. Men tyvärr kommer jag aldrig "byta sida" gällande maten för det. Annars är jag nog intresserad av recept i bloggar, men veganska recept bläddrar jag nog snabbt förbi. Tycker hela vegan-grejen blivit en hysteri och trend det senaste året. För min del får det nog bli nåt annat 2018!

5. Barnets utveckling/framsteg. Som ni säkert vet så är jag själv väldigt för barn, och jag tycker om att se bilder på hur barnen växer och vilka kläder de har på sig. Något jag däremot gärna slipper att läsa är om barnens utveckling och framsteg. T.ex. långa listor med vilka ord barnet kan, hur många tänder det har, om det kan hoppa på ett ben eller vilka favoritfilmer det hade vid 2-års ålder... Ja ni vet väl vad jag menar!? Bilder ser jag gärna, men utvecklingsskedena får ni för min del lista i "boken om mig" i stället, tack. Påminn mig gärna om detta nästa år, när jag själv kanske klassas som en "mammabloggare".


Sådant jag gärna läser om i bloggar:

1. Vardagsinlägg. Konstigt nog är jag den personen som mest uppskattar vardagliga inlägg i bloggar. Vad har du gjort, vem har du pratat med, vad har du ätit, hur tänker du kring det.. Ni vet, helt vanliga saker, utan några extra krusiduller. Däremot tycker jag INTE om bloggar där vardagen framstår som en glansbild. Nej, jag vill nog läsa och se de negativa och mindre roliga sakerna också, om jag ska återkomma. Finns ju inget liv som är sådär perfekt som vissa bloggar utger sig för att det är.

2. Allt gällande hus, renovering och inredning. Ni kan räkna med att jag klickar på ett inlägg som handlar om husbyggande, inredningsinköp eller "vardagsrummet före och efter" när jag scrollar genom Finlandssvenska bloggare-sidan på Facebook. Tycker att allt som har med hus och hem att göra är väldigt intressant, och suger i mig inspiration som en svamp. Hoppas att jag själv den dagen jag bygger/renoverar ett hus har tid och ork att dokumentera det mesta, ifall det finns andra där ute som är lika husgalna som jag.

3. Reseinlägg. Mycket bilder, recensioner på boenden, restaurangtips och en lista på sevärdheter, det är sånt jag uppskattar väldigt mycket när det kommer till reseinlägg. Plus/minus-listor över resmål ögnar jag gärna också igenom, och tips på hur man hittar billiga flyg och boenden är jag också intresserad av. Överlag sånt som handlar om att åka utomlands läser jag gärna om!

4. Förlossningsberättelser. Vet inte riktigt varför, men har alltid varit intresserad av att läsa förlossningsberättelser i bloggar. Nu när min egen förlossning närmar sig, så känns det extra spännande att läsa om hur det gått för andra. Men undviker skräckhistorier...

5. Listor. Överlag tycker jag att listor är väldigt trevliga att både göra och läsa i bloggar. Ett enkelt sätt att dela med sig av lite mer än vanligt, kan jag tycka! Sevendays' veckolistor är ju ett toppenpåhitt, som jag gärna fyller i bara en passande rubrik uppenbarar sig. Listor med filmtips, årsresuméer, tankar och funderingar, vad man gillar/inte gillar i bloggar (hehehe) fångar mitt intresse.

Sådärja! Är det något särskilt ni gärna/ogärna läser om i bloggar? 

2 kommentarer:

  1. Jag diggar streetstyle fashion, ju knasigare outfits desto bättre! Får såå mycket inspiration av sådana bloggar!

    Håller helt med dig om punkt 3, tycker att det har gått lite väl långt med detta snack om trakasserier. Tycker naturligtvis inte att det är okej med någon form av trakasserier, men det känns som att folk tror att man tycker att det är okej bara för att man anser att det har blivit lite överdrivet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker precis samma med punkt tre, trakasserier är ju INTE okej, men man behöver ju liksom inte överdriva.. Har försökt att inte blanda mig i denna diskussion just av den anledningen att det verkar bli så "hett om öronen" om man på något vis visar sig vara "emot" :s

      Radera