1 november 2017

Önskeinlägg

Tänkte passa på och bjuda på ett "önskeinlägg" idag, där jag besvarar några frågor jag fick i förra veckan. Anonym skrev så här:

"3) ditt nästa inköp/något du suktat över lääänge men inte köpt
4) din IKEA-resa
5) har du några planer för din ledighet innan bebisen kommer?"

Och dessa tre punkter ska jag försöka svara på enligt bästa förmåga! (Fråga 1 var förresten om mitt framtida hus, vilket jag svarade på häromdagen, och fråga 2 handlade om recept, som jag ska försöka få in mer av framöver.)

Om vi börjar med det enklaste - IKEA-resan. Söndagen den 15:e åkte jag och Madde iväg till IKEA i Tammerfors för att släpa hem lite nödvändigheter. Vi hade redan tidigare under hösten konstaterat att vi båda var i behov av en hel del IKEA-grejer, och bestämde oss därmed för att göra sällskap av varandra för våra införskaffningar. Lånade mina svärföräldrars paketbil och brassade iväg vid 8-tiden på morgonen. Började med att hämta ut ett stort klädskåp som min moster beställt hem (puh!), och fortsatte sen med köttbullslunch innan vi på allvar började strosa runt i butiken. Vid 14-tiden ungefär var vi färdiga, och eftersom klockan bara var barnet for vi ännu en sväng via Ideapark och gick i några butiker innan vi for hemåt igen. Hemma var vi vid 20-tiden. Så en riktig heldag blev det! Vad jag köpte då? Ja, en del grejer till babyn, givetvis. T.ex. en madrass till spjälsängen, handdukar, hyllor och korgar till skötbordet i badrummet, en blöjroskis... Sen också nya mattor till jobbet, doftljus (vem köper liksom INTE på IKEA!?), servetter, gardiner och sånt. Konstaterade att det nog var himla tur vi hade en paketbil, för den var nog så gott som full när vi åkte hemåt igen!

 Två kvinnor och fyra kärror med grejer..
Åt middag på Daddy's Diner i Ideapark innan vi for hem.

Sen angående något jag suktar efter men inte köpt.. Det första jag kommer att tänka på är nog den där Smeg-vattenkokaren jag önskade mig i julklapp eller födelsedagspresent, men aldrig fick. Skulle själv aldrig sätta över 100€(!) på en vattenkokare, så väntar nog snällt ännu på att nån ska ge den åt mig i present *vink vink*.. En annan sak jag skulle behöva är en ny matta, denna gång till köksbordet. Det var sååå skönt om fötterna förra julen när vi satte vardagsrumsmattan under köksbordet, då vi hade röda julmattan i vardagsrummet. Jag är alltså på jakt efter en mörkgrå, rund matta med lång lugg. Problemet är väl att jag inte tänker betala en halv förmögenhet för den.. Ska jag nämna nån lite större investering så har jag alltid velat ha Billy-bokhyllorna från IKEA, men skulle använda dem som vitrinskåp. Skulle se så snyggt ut med en hel rad på väggen! Tyvärr har vi ju inte rum för dem just nu, så får väl drömma vidare och hoppas de ryms in i mitt framtida boende sen...
Men rent realistiskt kommer väl nog mitt nästa inköp vara en barnvagn och en bilbarnstol. 


Sen som svar på frågan vad jag tänker göra när jag ä ledig, i väntan på babyn... Min plan är att jag ska jobba i mellandagarna, och sen ta ut min ledighet när vårterminen börjar, dvs. från 8.1. Min mammaledighet börjar officiellt 18:e januari, så tycker det är lite onödigt att jag far i jobb åtta vardagar. Överlåter det hellre åt min efterträdare att börja från ny kula direkt efter jullovet! Alltså kommer jag väl nog i princip att vara ledig i två månader i väntan på babyn (för det är väl sällan man föder före eller på beräknat datum!?).

Vad jag ska hitta på då? Ja, till att börja med kanske ställa det sista här i lägenheten, genom att plocka bort julen, fixa det sista till skötbordet, tvätta babykläder, lyfta in och bädda spjälsängen, skruva ihop nya byrån till sovrummet.. Sen om det är bra väder och jag är i någotsånär skick ska jag väl försöka ta mig ut på en kort promenad varje dag. Träffa kompisar och hänga med sambon och familjen så mycket jag bara orkar och hinner. Och förstås börja kolla nån serie! Har inte riktigt bestämt mig för vilken (eller vilka!) ännu, men det lär jag väl klura ut innan januari är här. Sen kanske det vore läge att göra storkok och frysa in matlådor för första veckorna med bebben, när man är utan ork och energi? Baka skulle jag gärna göra också, för det tycker jag om men hinner jag sällan med annars.

Inte lär jag ju bli utan att göra i varje fall, bara jag kommer mig för alla "måsten och borden". Mest ska jag väl kanske vila och förbereda mig mentalt för vad som komma skall. Men än så länge är jag inte så bekymrad för den delen.. 

2 kommentarer:

  1. Du glömd han viktigast punktin va do ska göra fyri babyns ankomst - SOVA! 😅 Fö e kan va läng ti nästa gang 🙈

    SvaraRadera
  2. Hmmm, du är född 15 dagar för tidigt och din syster född på beräknat datum så..... Men du vet ju att du absolut inte får föda före den 17:e, vi måste ju hinna hem :)

    SvaraRadera