11 november 2017

Mammalådan 2017

Redan innan jag visste att jag var gravid tittade jag beundrande på alla bilder då folk fått sina mammalådor. Har väl aldrig tidigare varit så värst intresserad, bara tänkt att det är en bra grej och att jag absolut kommer välja en den dagen jag själv ska få barn. Tänk vad bra vi har det här i Finland som har möjlighet att beställa hem denna moderskapsförpackning HELT GRATIS. Måste nog säga att årets mammalåda är den finaste jag nånsin sett! Innehåller ju väldigt många bra produkter, och för att inte tala om hur fina färger årets låda har! Precis min stil.

Idag har jag faktiskt passat på att knäppa bild på alla kläder/saker som finns i lådan, och så ska jag berätta för er vad jag tycker om produkterna i fråga. Åtminstone kan jag redan säga att jag nog antagligen kommer ha användning för det mesta som kom i lådan. Och nej, nu behöver jag nog inte köpa fler klädesplagg förrän babyn är född... (Om ni är intresserade av vad jag handlat i klädväg utöver det som kom i denna låda kan ni ju hojta till!)

 Själva lådan.
Tycker man blir väldigt glad av färgerna och mönstren i årets mammalåda!
 Visste ni att lådan har en madrass på bottnen, och kan användas som säng åt babyn om man så önskar?
Ett underlakan och ett madrasskydd finns också i lådan.
Täcke och påslakan följer också med. Jag tycker givetvis att påslakanet har fin färg, då det är mintgrönt! Men fotmärkena får mig att tänka på en golvhandduk vi har i badrummet, så mönstret var jag kanske inte sådär jätteförtjust i.
Enligt mig en av de finaste produkterna i mammalådan - sovpåsen! Går också att veckla ut och använda som täcke. Denna kommer jag absolut att använda i vagnen, och säkert som "liggunderlag" också.
 En uteoverall, eller halare som vi säger, i neutrala men snygga färger. Tyvärr kommer nog denna vara alldeles för stor åt vår vårvinterbaby, men får hoppas att den passar ännu nästa år den här tiden! Ett plus för att årets halare också går att göra till "sovklänning".
Utevantar och tossor, samt tre olika mössor.
 En förpackning tygblöjor fick man också i lådan. Detta är kanske enda produkten jag inte tror vi kommer få användning för. Men vem vet, man kan ju förvåna sig själv!
 En "lekbok" och ett kramdjur. Plus för att boken är på både finska och svenska! Hunden var ju rätt gullig också, men tror nog vi kommer köpa något mer personligt som bebben får ha som "sovkompis".
 Haklapp och dreglis. Dessa kommer ju knappast i användning på en bra tid ännu, men fint att man får en av varje.
 Hygien- och badrumsartiklar, både åt mamman och babyn. Tror att hårborsten kommer vara en hit, minns själv att vi använde sådana då jag och min syster var små. Så mjuka och bra att borsta tunt hår med!
Badhandduk. Gissa vem som gillar när kanten är mintgrön? *meeee*
"Spytrasor", tre stycken. Har hört att dessa är väldigt bra i många lägen!
 Långärmade bodys. Tycker särskilt om mönstret och färgen på den vita!
 Omlottbodys i mindre storlekar. 
 Mina tre favoritplagg i hela lådan - tre färgglada, härliga, randiga bodys! Väntar ivrigt på att babyn växer i dessa.
 Tunnare halare i ylle. Säkert bra att sova med i vagnen! Dock är ju också denna rätt stor.. så får nog vänta till nästa höst/vinter misstänker jag.
 Vadderad (inne)halare. Fint att man kan vika över både ärm- och benslut så det blir som vantar och tossor. Denna känns riktigt skön! Stilren är den också.
 Collegehalare. Också rätt stor storlek. 
 Denna produkt förvirrar mig allra mest i lådan - vad är det egentligen? Antar att det är tänkt som nån slags pyjamas/sovpåse, men varför är den så lång!? Mönstret är väl helt okej, men eftersom jag inte tycker om färgen blå så tilltalar denna mig inte alls. Kanske en av de få produkter som kommer förbli oanvänd..
 Strumpor, "vantar" och strumpbyxor. 
 Fyra olika byxor. Tycker de röda är finast!
 En randig sparkdräkt. Härliga färger! Men osäker på när man egentligen använder sparkdräkt åt babyn..? 

Och det var produkterna i Kela's moderskapsförpackning 2017! Tackar ödmjukast för denna låda, den kommer absolut till användning här hos oss känner jag. Sambon och jag funderade också när vi gick igenom innehållet första gången att det är toppen för sådana som inte har råd att inhandla saker åt babyn p.g.a. dålig ekonomi. Här finns ju faktiskt det mesta man behöver! För oss som det nu inte går någon nöd på är det ju bara ett plus i kanten att man slipper köpa täcke till sängen, amningsinlägg och flera klädesplagg. Förstår nog att de flesta blivande mammor väljer just moderskapsförpackningen i stället för pengar. För alla förstår ju att denna låda är flera gånger mer värd än de 140€ man kan välja att ta i stället för mammalådan.

Nå, om vi ska gå in på plus och minus med lådan då, enligt mig.

PLUS med mammalådan 2017:
+ Att lådan innehåller så många produkter, allt från hygienartiklar till sovpåse till olika klädesplagg
+ De fina färgerna och mönstren!
+ Att de flesta kläder och produkter är rätt neutrala och inte känns "flickiga" eller "pojkiga"
+ Man har försökt variera storlekarna på kläderna så att det ska finnas nåt att klä babyn i hela det första året
+ Att man vid behov kan använda lådan som säng (innehåller ju madrass, underlakan, täcke och påslakan)

MINUS med mammalådan 2017:
- Att många av kläderna känns väldigt stora i storlek, och att det inte finns något för den nyfödda
- Själva lådan är stor och tar mycket utrymme

Fler negativa saker kom jag inte på, och det är väl positivt, haha!

14 kommentarer:

  1. Va roligt att si att di nog följer med "trender" liti å faktiskt byter ut vissa plagg, och ett megastort + till att di satt med glidmedli igen! He har vari bort i några år, å ja veit he e fleir som har sura över e :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa ja tycker he va jättebra ihopkomponerat :)

      Radera
  2. Wow, verkligen härliga färger å mönster!

    SvaraRadera
  3. Finast mammalådan helt klart! :) smått sur över att int vi fick senast barnet efter den börja delas ut :D storlekan tyckt jag va stor å minns jag men sen så då bebisen föds å e kommer gåvor från nära och kära så för oss va de iallafall så de va de mindre storlekan vi fick om vi fick kläder så vi had i överflöd ändå nästan :) sparkdräkt ha aldrig använts på våra barn för benen ha bara fari in i sparkdräkten iställe för byxbenen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den e verkligen fin :) Ja har själv handla så myki i storlek 50-68 åt babyn (mest loppis), så får se om vi alls behöver köpa nå kläder när hon väl e född! Får önska att nära å kära int köper så myki ;)

      Radera
  4. Den där "sovklänningen" som du funderar över, finns det inte något band eller liknande att dra ihop den längst ner? Jag har en liknande och vi använde sen jättemycket jag i början. Såå smidigt när man I början måste byta blöjan x gånger på natten! 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är med en rad tryckknappar nertill. Men tycker den e så himla lång, storlek 62-68 står det att den e, men sku nog säga att en 1,5 åring sku kunna ha den som klänning utan att den sku va fö kort!?

      Radera
  5. Jag använder lådans sparkbyxor rätt ofta, supersmidigt att de har knappar nere i benen så man behöver inte dra av plagget vid blöjbyte 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mittiallt kanske de kommer till användning i alla fall :)

      Radera
  6. Jag gillar int riktigt sovklänningen heller. Visst e den teoretiskt bra men int i praktiken. Knapparna där ner e alldeles för få i antal å fast den e lång så dras den upp lätt vilket gör att vår tös sparkar benen mellan knapparna å fastnar där. Int så kul ti hela tiden dra ner klänningen så int hon nåst ligg me bara ben.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja alltså jag förstår hur du menar! De hade säkert tänkt att det skulle bli en bra pyjamas, men går nog inte riktigt hem hos mig.. Och då har jag inte ens använt den ännu!

      Radera
  7. Oj vilka fina kläder i låådån!

    SvaraRadera