19 november 2017

Finland 100 år mat-temavecka

På jobbet har vi haft temavecka gällande maten den gångna veckan, eller ja, egentligen är det hela Vörå kommun som haft mat-temavecka för 100-åriga Finland. Vår duktiga köksa Marita har tillrett mat från "förr i tiden", som barnen uttrycker det. En väldigt annorlunda matsedel, dock inte på ett negativt sätt. Vi åt nog flera saker jag till att börja med var skeptiskt till, men som sen smakade väldigt bra. Eftersom vårt dagis har ett eget Instagramkonto (tyvärr får ni inte följa det då det är privat för föräldrarna till barnen) har jag dokumenterat maten hela veckan. Passligt nog är alla bilder tagna med min telefon, och landade därför i min dator när jag tömde. Vad passar väl bättre då än att också ni får se vad vi blivit serverade denna vecka!? Här kommer maträtterna då, på Finland 100 år-temat:

Måndag:
Kornmjölsgröt med lingon. Gillar annars inte lingon, men detta var riktigt gott!
"Måones rama" eller "Gubben runka". En slags puréad version av Janssons frestelse, skulle jag beskriva det som..

Tisdag:
Potatis, vitsås och sill. Tack och lov blev vi också serverade ägg och tonfisk, då sill inte är nån storfavorit för varken mig eller barnen...
Rabarberkräm till efterrätt.

Onsdag:
Blodbröd med lingonsylt och en klick smör. Vrider sig ännu i magen för mig när jag tänker på denna smak...
Korngrynsgröt med lingonsoppa. Blev en stor favorit för mig, kommer absolut att göra gröten hemma nån gång också!

Torsdag:
Barnen tyckte det var skönt med lite "vanlig" mat mellan varven: Biff a la Stroganoff med potatis och kinakålssallad.
Efterrätten var den godaste i mannaminne - kalvdans!

Fredag:
Sista dagen blev vi serverade potatis, brunsås och kållåda. Kålhatare som jag är hade jag tagit åt mig sparsamt av lådan, men vet ni man kan förvåna sig själv.. Gick och hämtade mera!
Efterrätten var ugnsäpplen med gräddfluff.

Tackar Vörå kommun och speciellt Marita för en väldigt intressant matvecka! Nu fick jag också inspiration till att haka på "what I eat in a day"-inläggen som jag sett att flera bloggare haft under året. Borde bara komma ihåg att fotografera allt jag äter under en vanligt dag i livet...

5 kommentarer:

  1. Verkar ha varit en intressant vecka i matväg, säkert en upplevelse på barnen också att få en inblick i vad man åt förr i tiden.

    Skulle vara kul om du lade upp ett "What I est i a day"-inlägg. Personligen är sådana inlägg en stor favorit, intressant att läsa om vad andra äter. Inte fy skam heller att få lite matinspo :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå det var riktigt intressant, och de flesta barn smakade nog på allt och började tycka om något nytt :)

      Ska försöka få ihop till ett inlägg under den här veckan!

      Radera
  2. Är nyfiken på gräddfluffet, vet du vad annat än grädde som är i?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det undrade vi som åt det också.. Förstod på köksan att det inte är gjort på traditionell grädde, men fick inte frågat vad det var sist och slutligen. Ska försöka ta reda på!

      Radera
  3. Gubben runka had jag glömd! Mitt ex fammo som va från Vörå prata om e en gang, och jag fick försök att int byri skratt åt namni:D

    SvaraRadera