7 oktober 2017

Ayia Napa dag 6

Lördag, och den sjätte semesterdagen i Cypern. Det märktes tydligt på min sambo att det började vara slutet av semesterveckan, för efter frukosten var han rastlös och totalvägrade att ligga en dag till vid poolen. Jag protesterade lite, men var i efterhand nog glad över att vi for ut på ett litet äventyr i stället för att bara ligga och poolhänga hela förmiddagen. Vi hade googlat lite, och lagt märke till att inte alltför långt borta, lite längre upp längs kusten, låg det ett ställe med några havsgrottor och en "kärleksbro". Dit beslutade vi oss för att vandra. Hade säkert varit en enkel match om det inte var för att 1. Det var skitvarmt, och 2. Jag är preggers. Man kunde inte tro hur påfrestande värme och graviditet är för kroppen, alltså! Men fram kom vi oss, till slut, och visst var det värt mödan. Dock fick vi (läs: jag) nog ge oss och ta en taxi hem.

På väg hem mot hotellet stannade vi vid ett gatukök och köpte varsin gyros pita åt oss. Det var riktigt gott, och satt bra i värmen. Dock är jag nästan hundra procent säker att stället gav mig lite matförgiftning.. Började nämligen må rätt illa till kvällen. Men för att inte gå saker och ting i förväg! Vi låg vid poolen resten av eftermiddagen, och träffade våra "vänner" över en drink vid poolbaren, ett par i femtioårsåldern från Närpes, som kom på samma gång som oss och bodde på vårt hotell. Trevligt att få prata sitt eget språk emellanåt! När vi fått tillräckligt med sol för dagen blev det som vanligt dusch och kortspel innan vi sökte oss ut på middag. Kvällens restaurangval blev norsk-cypriotiska Odin, som var mycket trevligt och bjöd på resans godaste mat!

Otroligt vackert ställe!
Fanns massor av havsgrottor, som säkert skulle ha sett ännu mäktigare ut från havet.
Här hade nån tydligen lyckats låsa fast en del hänglås!?
Strike a pose!
Stället var ju inte alls långt från Ayia Napas centrum eller hamn, så hit rekommenderar jag absolut en vandring! Vi gick lite högre upp, så det tog kanske 45 minuter. Vet inte om man hade sluppit att gå längs strandpromenaden hela vägen!
Detta kallas för Love Bridge...
... och är helt enkelt en bro där man får "låsa fast sin kärlek" om man så behagar.
Längs vägen fanns också Ayia Napa Sculpture Park, men det besökte vi inte pga värmen och mitt gnälliga tillstånd.
Chicken gyros pita, nam!
Kvällens middag för min del var plankstek. Verkligen gott!
Odin, riktigt i centrum av Ayia Napa men ändå en bit bort från huvudgatan, så kanske lite svår att upptäcka. Men en riktig pärla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar